רשימת קורסי ליבה שנה א'

בקורס נלמד על מקומם של סיפורי חיים בתיאוריה ובמחקר פסיכולוגיים, וכן על מהות הביבליותרפיה.

זהו קורס עיוני הכולל התנסות מעשית בכתיבה אישית, סיפור בעל פה ובראיון נרטיבי. הוא אינו קורס בטיפול ביבליותרפי!

בחלקו התיאורטי של הקורס נעמוד על הסיפור האישי כמושג ביניים ואמצעי להבנת הזהות והתרבות של המספר. בחלקו המעשי של הקורס, הסיפור ישמש את משתתפי הקורס להעלאת מודעות, לשיפור הזיכרון, לפיתוח יצירתיות, וליצירת קשר עם מקבלי הסיפור.

פוטותרפיה היא טכניקת טיפול באומנות, המציעה שילוב של פעילות הצילום ועבודה עם תצלומים כחלק מעבודה רגשית. העבודה עם צילומים יכולה לכלול צילומים אומנותיים, צילומים של המטופל, של המשפחה או של אובייקטים אחרים, מתוך מחשבה שאלו מעוררים זיכרונות, מחשבות, רגשות ואסוציאציות, ומאפשרים אמצעי לתקשורת בלתי מילולית.

איך חברות שונות זוכרות אירועים טראומטיים? איך נתפס הזכרון הזה? איך הוא נחווה? מקבל משמעות בתוך הבנייה תרבותית משתנה? כיצד מועברת טראומה בתרבות דרך מיתוסים, סיפורם, טקסים וטקסטים? מה המקום של תערכות , מוזיאונים בהבנייה של טראומה בתרבות? מושגים כגון זכרון קולקטיבי, זכרון חי, הנצחה , הנכחה, מחוזות זיכרון.

בקורס זה הסטודנטיות מתוודעות להתפתחות ההיסטורית של האתיקה במקצועות הטיפול, לקוד האתי בתפקידים הטיפוליים ותפקידו.

הקורס מפגיש את הסטודנטיות עם החשיבה על שונות תרבותית, תפיסות המוסר המשתנות וקוד התנהגות תלוי תרבות. כאלמנט שמסביר שונות ופערים ומדגיש את האזור המורכב של יחסים אתיים בתהליכי חינוך וטיפול.

דילמות עכשוויות בשיח האתי משתנות בקצב מהיר במהלך השנים האחרונות, גם בשל יחסי הגומלין ההדוקים של מקצועות הטיפול עם התפתחות טכנולוגית, שינויים סוציו-אקונומיים ותמורות תרבותיות. בהתאם לכך, מושם בקורס דגש על תיאור השינויים הללו, ומוצגות דילמות מרכזיות עדכניות בשיח האתי.

לאורך הקורס מודגש הקשר בין התיאוריה למעשה. הסטודנטים רוכשים כלים מעשיים להתמודדות מול דילמות אתיות בעבודה בשטח.

מטרתו של הקורס היא היכרות עם האתגרים שיש למשפחות לילדים עם לקויות בלתי נראות (לקויות למידה, הפרעות קשב ואוטיזם) אל מול משאבי ההתמודדות האישיותיים והחברתיים.

עם סיומו של הקורס:
תכירו לקויות התפתחותית בלתי נראות בקרב ילדים (הפרעת קשב, אוטיזם, לקויות למידה מורכבות). תכירו את מושג המשפחה כמערכת ותבינו את האתגרים של בני המשפחה בגידול ילדים עם לקויות התפתחותיות.

בעידן בו אנו חיים ועובדים, מערכות החינוך, הבריאות ובריאות הנפש נדרשות בתדירות הולכת וגוברת לתת מענה לביטויים ואירועים חריגים (וקשים) של מיניות בעייתית. מאידך, מתקיימות מעט מדי התערבויות שגרה מתוכננות, שמטרתן התוויית דרכים נורמטיביות להתפתחות מיניות חיובית ומהנה. בין הקולות הנשמעים נעדר כמעט לחלוטין שיח על עונג. מטפלות ומטפלים יכולים להועיל למלא חלק מן החסכים בתחום זה בעבור המטופלים שלנו, ולחזק גם יכולתם של הורים וצוותים חינוכיים לתת מענים נוספים בתחום זה. אם נעמיק להתבונן ולאפשר ביטוי -חיובי וערני- גם ליצר שביצירה, נקדם שינוי לטובה בהתפתחות של רבים.

בקורס ננסה לזהות ולהחליש את הגורמים המונעים מאיתנו “לדבר מיניות”, בו בזמן ננסה לחזק גורמים מניעים, ונלמד לקדם התפתחות של מיניות בריאה. באמצעות העמקה בגורם האנושי הטמון בנו (בירור ו”איוורור” של עמדות, תפישות ורגשות סביב הנושא), למידה תיאורטית רלוונטית והדגמות מעבודה חינוכית וטיפולית, נשתדל לבנות בתוכנו כלים שיעמדו לרשותנו בדרכנו ליצור השפעה מיטיבה גם בתחום חשוב זה.

קורס זה הינו בסיס להכרות עם פסיכופתולוגיה ומחולק לשני חלקים. חלקו הראשון יהווה בסיס להכרות עם פסיכופתולוגיה, תוך התמקדות בפרספקטיבות התיאורטיות, במסגרות האבחון וההיבטים השונים של הבנת הפרעות נפשיות. הסטודנטים יבחנו הגדרות להפרעות פסיכולוגיות שונות, האטיולוגיה, סימפטומטולוגיה וגישות טיפוליות. נלמד את טכניקת האבחון של ה-DSM ונתמקד בכמה אבחנות עיקריות כגון: מצבים פסיכוטיים, “נוירוטיים”, הפרעות אישיות ועוד.

חלקו השני של הקורס יתמקד בממד הביקורתי לתפיסה הפסיכופתולוגית תוך מתן מקום להקשרים חברתים ותרבותיים. בחלק זה נתמקד בהבטים שונים של הנפש בתרבויות שונות. נראה כיצד האנתרופולוגיה הפסיכולוגית מאתגרת תפיסות קונבנציונליות ומגמישה ולעיתים מטשטשת את האבחנות שבין חולי ובריאות בתרבות המערבית לעומת תפיסות תרבותיות אחרות, ומה נתין ללמוד ולהבין מכך על יחסי כוחות, סטראוטיפים, סטיגמות והגדרות של חולי ובריאות, אופי הטיפול והמטפל.

הקורס יפגיש את הסטודנטיות עם עקרונות הייעוץ האישי והארגוני כחלק מהכשרתן למקצועות הייעוץ והמפגש הבינאישי וההדרכתי.

זווית ההתבוננות והבחינה יעברו דרך היכולת לתרגם תאוריה ותהליכי ייעוץ תאורטיים להתנסות פרקטית וכלי עבודה יישומיים.

הקורס ייפתח בסקירה הסטורית של תהליכי ייעוץ וניהול  והאופן בו התפתח תהליך הייעוץ הניהולי כאמצעי המותאם לחברה מודרנית. בהמשך הקורס יכילו המפגשים הכרות עם עקרון ניהולי, ייעוצי או מנהיגותי ולאחריו יתרגלו את העקרון המנחה כאמצעי יישומי לבניית הפעלה, מערך שינוי ארגוני ותרגול אישי.

נבחן את אופני השינוי והמימדים המאפשרים התנסות אפקטיבית בתרגומה של תאוריה לעשייה יישומית בשטח.

נבחן את הממד התאורטי המתייחס לשינוי ואת אופן יישומו במרחבי הארגון והייעוץ.

הקורס יעסוק בהרכשת כלים וטכניקות מעולמות תוכן מגוונים למנטור המתחיל. במהלך הקורס נלמד ונתרגל מודלים ואבחנות שונים שיעזרו למנטור להעניק למתאמן מגוון רחב של כלים לצלוח את האתגרים.

הכלים מבוססים על עולמות תוכן שונים כגון פסיכולוגיה חיובית, חוסן ו NLP. נחשף לאבחנות ותובנות מחוויות וניסיון החיים של המנחים. בשיעורים  נכיר  מודלים אקדמאיים רבים ונבחן כיצד נוכל ליישם אותם  בחיי היומיום ע”מ לעזור למתאמנים שלנו ולא פחות לעצמנו.

במהלך הקורס ננתח ונדייק את ההגדרות הקשורות לעולם המנטורינג והממשק לעולמות הטיפול. נבחין בין מטפל למנטור ונתרגל את המודלים והאבחנות שיילמדו בקורס.

כל ילד נולד למערכת משפחתית, משפחות שונות ומערכות שונות אינן מאפשרות לילד לגדול באופן מיטיב. בקורס נעמיק בתפיסת גיל הילדות והגדרות הסיכון האפשרויות בשלבי חיים שונים. נכיר את הגדרות ילדים ונוער בסיכון, נדון בתהליכי אבחנה ובמרכיבים שיכולים להקשות ולסייע במפגש טיפולי עם אוכלוסיות אלו. הקורס כולל יום סיור ומפגש.

המציאות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות הן חלק מרכזי בעולמנו. נעמיק את ההבנה בתפקידם בשלבי חיים שונים, תהליכי חברות (סוציאליזציה) וכלי חשוב להבנת שינויים חברתיים, תרבותיים ואישיים. נסקור את המחאה החברתית, את תנועת ה Metoo# ותופעות דיגיטליות ואנושיות. הקורס יכלול התנסות ועבודה אישית בזירות הדיגיטליות.

הקורס יסקור את התאוריות המרכזיות בתחום הבנת הנפש והתפתחות הגישות הפסיכולוגיות לאורך השנים, מימי פרויד ועד תקופתנו. הקורס יכיל מימד התנסותי שיאפשר כתיבה נרטיבית ככלי למידה עצמית ועצמאית של הכוחות, המרכיבים ויצירת הסיפור האישי של כל סטודנט.

הקורס יקנה את מונחי היסוד לצורך הבנת המושגים החברתיים. מוסדות חברתיים, תהליכי חברות ותהליכים קבוצתיים בחברה. הקורס מאפשר מבט מעמיק ומרענן על החברה בה גדלנו ועל התרבות בה אנו חיים.

הפציעה השקופה, עולם מתמודדי הנפש אינו תמיד נראה לעין אך הוא נוכח סביבנו. הקורס מכיל סיור ויעמיק את ההבנה וההכרות עם משמעויות ההתמודדות עם לקויות, מחלות ופגיעות בהיבט הנפשי במעגלי החיים השונים.

האדם הוא ישות מרגישה וחושבת, המתקיימת בתוך מציאות חברתית ואין אפשרות להתייחס אליו באופן מנותק ממנה. הממשק היחידי בין עולמנו הפרטי למציאות סביבנו מגדיר את עקרונות הפסיכולוגיה החברתית המשפיעה עלינו ביומיום בהחלטות אישיות, בדפוסי צרכנות ובתהליכי קבלת החלטות.

כוללים התנסות במגוון תחומי אמנות המאפשרים הכרות עם חומרים וגישות שונות. הקורסים מאפשרים לחוות בקבוצות קטנות התנסות בכלים של תנועה, של ציור, של דרמה ושל מוזיקה. העמקה בתחומי האמנות מאפשרת הכרות עם התחום עצמו ועם העוצמות הבלתי מילוליות של שפת האמנות על שפת הנפש. ניתן לבחור מבין מספר קורסים בתחום: מבוא לתנועה, אימפרוביזציה, סטודיו במוזיקה. מבוא לדרמה וסטודיו באמנות חזותית.

כל הקורסים כוללים התנסות, חווית ומפגש למידה דרך האמנות והחומרים השונים:

בקורס אמנות יתאפשר מפגש עם מגוון חומרי יצירה, צבעים, מכחולים, חימר, גרוטאות ליצירה אישית ומיוחדת.

בקורס תנועה תתאפשר חוויה של תנועה אינטואיטיבית, התנסות באימפרוביזציה והכרות עם עוצמות הגוף כראי הנפש.

בקורס תאטרון ניתן יהיה לחוות מגוון תפקידים, דמויות וקולות שונים בתאטרון בדרמה הקלאסית וגם בקול האישי של כל סטודנט.

בקורס מוזיקה ניתן יהיה לפגוש מגוון מקצבים, ניגונים ומסע מוזיקלי דרך מרחב וזמן מאז ועד היום, קורס חוויתי ומפעיל.

קורסים במשחק טיפולי (קורסים שנלמדים בשנה א')

הקורס יציג עקרונות תיאורטיים ויישומיים מתחום פיתוח החוסן במשחק ויצירה ואת משמעותם בעבודה עם קבוצה גדולה – להכרות, גיבוש וחיבור לכוחות אישיים וקבוצתיים. הקורס ישלב עבודה במשחק, תנועה, דרמה, כתיבה ואמנות פלסטית וידגים גישת שילוב האומנויות והיצירה מהלכה למעשה את הפוטנציאל של השילוב שלהם בעבודת חוסן קבוצתית.

הקורס יציג מושגים ומודלים בסיסיים מתחומי התאטרון בובות ודרכים שבהם ניתן להשתמש בהם לביטוי, העצמה ולפיתוח חוסן. הוא יכלול בניית ויצירת בובות בסגנונות שונים ומחומרים מגוונים, לימוד דרכי הפעלה ושימוש מגוון בהם לביטוי, חיבור לכוחות ופיתוח חוסן.

הקורס יציג מושגי יסוד בתחום המשחק החברתי ואת משמעותם היישומית לפיתוח מיומנויות תקשורת חברתית, עבודת צוות ותחושות שייכות והשתייכות בכלל וכאלו שרלוונטיות להתמודדות עם אי-ודאות ומשבר בפרט. הקורס יכלול התנסויות במגוון משחקים – ממשחקי קופסא, למשחקים חברתיים ודרמטיים.  

תוך התייחסות להתפתחות היצירה, משרבוט לציור, הקורס יציג עקרונות היסוד מתחום האמנות החזותית ודרכים שבהם ניתן להשתמש בהם ליצירת קשרים בין אישיים, ביטוי, תקשורת והעצמה אישית וקבוצתית. הוא יכלול התנסויות בחומרי יצירה שונים ובמגוון טכניקות.

הקורס יציג מושגי יסוד בתחומי המקצב והתנועה – דרכי התקשורת הראשוניות שלנו. הוא ילמד דרכים מגוונות לשימוש במקצב, קול, תנועה וריקוד לביטוי, תקשורת, העצמה וחיבור לכוחות אישיים וקבוצתיים.

הקורס יציג את עקרונות העבודה עם הסיפור המרפא ואת האפשרות לנוע בין הסיפור ליצירה ומהיצירה להמצאת סיפור. הוא ילמד וישלב עבודה עם סיפורים קיימים ומוכרים ((story telling וסיפורים מומצאים (story making) ושימוש בתהליכי וחומרי יצירה מגוונים לביטוי ופיתוח חוסן אישי וקבוצתי.

באמצעות שילוב של תהליכי יצירה שונים, בתנועה, דרמה, משחק, אמנות פלסטית וסיפור  הקורס יעזור לסטודנטים ליצור אינטגרציה בין הנושאים והמתודות השונות שנלמדו בתכנית. הוא יכלול עבודה במגוון מדיומים אומנותיים ויתייחס לאפשרות לשלב תערוכה, מציג או הופעה בשלבי התהליך השונים ובתהליכי הסיום והפרידה בפרט. הוא יתייחס למשמעות ההופעה כמרחב מארגן ואוסף, וגם ככזה שמאפשר ביטוי ויצירת מרחב לדיאלוג ולשינוי חברתי.