השילוב של גוף בריא ומוח חריף מוכר עוד מימים ימימה ולא לחינם הקפידו הממלכות הקדומות על שילוב של כושר גופני ולימודים אצל מנהיגי הקהילה. החיים המודרניים הפכו את בני האדם ליצורים עצלים יותר שכן הכל מגיע בקלות, אולם בקריה האקדמית אונו משלבים את העיסוק הגופני עם לימודי תואר כדי למקסם את היכולות ולגרום לאנשים מכל התחומים להיות טובים יותר במה שהם עושים, מטייסים ועד מנתחים, מאנשי הוראה ועד לוחמי אש.

שמוליק ברנר, מרצה בקריה האקדמית אונו בפסיכולוגיה של הספורט, בתואר חינוך חברה וספורט ולתואר מוסמך בספורטתרפיה, מסביר כי מדובר בעצם בכל מה שקשור למוטיבציה, ביטחון עצמי תחושת מסוגלות עצמית, יכולת ויסות עוררות-שליטה ברמת הריכוז במצבי לחץ ושיפור אסטרטגיית התמודדות במצבים שבהם נדרש לבצע משימה ברמה גבוהה ובתנאי לחץ.

“דוגמא לכך הוא ספורטאי המתמודד יום יום עם מצבי לחץ” אומר ברנר “ספורטאי צריך להגיע להישגים טובים יותר והוא נמצא תחת לחץ מצידם של ספורטאים אחרים וגם לחץ שלו עצמו להגיע להישגים טובים יותר. הדוגמא הזו טובה לכל מי שנמצא בצבי לחץ ורוצה לשפר ביצועים כמו למשל רופאים מנתחים שצריכים לעמוד על הרגליים ולשמור על ריכוז מרבי לאורך זמן”.

“טייסים למשל צריכים לקבל החלטות של חלקיקי שנייה תוך פעילות מבצעים. כבאי שנכנס לבניין בוער ויש לו כמה שניות לבצע את הדברים שתרגל באימונים ולהחליט לאיפה לפנות ומה לעשות כדי להציל חיי אדם. בעצם הפסיכולוגיה של הספורט עוסקת גם בחקר וגם בהבנה של כל המנגנונים הפסיכולוגיים שמעורבים בתהליך של עיבוד המידע, פיתוח אסטרטגיות לשמור על ריכוז כמו נשימה או מוסיקה שמכניסות אותנו למקום של רגיעה ולתפקוד מיטבי בזמן לחץ”.

“פסיכולוגיה של ספורט נוגעת בכל תחומי החיים, לא רק בספורט” אומר ברנר “כל אחד יכול למצוא משהו רלוונטי לתחום החיים שלו. גם אדם מן היישוב, שאינו עוסק בספורט באופן אקטיבי יכול להרוויח מזה”.

 “הידע שאנו מעניקים לסטודנטים נועד להרחיב את הרקע והידע שלהם. למשל לאלו שעובדים עם בני נוער וספורטאים הם יודעים יותר טוב ויש להם הבנה מהי האישיות של מי שעומדים מולם, לדעת למצוא את הפתרון הייחודי לכל אדם ובכך לעזור לו בנושאים של מוטיבציה וביטחון עצמי ואפילו פיתוח טכניקות הכנה לפני מבחנים”.

התוכנית עוסקת גם במשולש ספורטאי-הורה-מאמן ואיך משמרים את טוהר הקשר בין המאמן לשחקן ומה מצופה מההורים לתת כי ההורים מאוד אמוציונליים ולעיתים קו הגבול אינו ברור איפה מסתיים תפקידם כהורים ומתחיל מקומו של המאמן.

אולם, למי שחושב שהתוכנית מיועדת אך ורק למי שעוסק בספורט, אומר ברנר, כי בתוכנית לומדים גם סטודנטים שבאים למשל מתחום החינוך ומעוניינים לשפר את היכולות שלהם לחנך את הדור הבא של התלמידים. “התחום הזה מתחיל להגיע ליותר ויותר אנשים” אומר ברנר “מהרגע שיש לנו את היכולת ללמוד, להיות סקרנים ללמוד דברים חדשים, אנשים נוספים נחשפים לתחום של הפסיכולוגיה של הספורט ומבינים עד כמה זה משפיע על החיים שלהם עצמם ועד כמה זה נותן כלים להשפיע על חיים של אחרים”.

 

שמוליק ברנר זורק כדורסל לצד אנשי ספורט בקמפוס