קורס יסוד הקושר סוגיית בתחום ילדים ובני נוער במצוקה ובסיכון ומקנה ידע תיאורטי מקיף ומעמיק בשילוב ייחודי של מיומנויות וכלים מעשיים הנדרשים לתת מענה משמעותי לילדים ונוער המצויים בסיכון לנשירה ממערכת החינוך, סיכון להתמכרויות, אלימות ופשע. הקורס יתמקד בעולם המושגים של זיהוי, התערבות ומניעת סיכון בקרב ילדים ובני נוער ובגישות מתקדמות מעולמות החינוך-טיפול והחברתי.

בקורס זה נסקור היבטים שונים של בריאות וחוסן נפשי (resilience) בקרב ילדים ובני נוער בדגש על חשיבותם של גורמים אלה להתפתחות ותפקוד תקין ובריא במציאות המשתנה של המאה ה-21. בקורס יוצגו תיאוריות מדיסציפלינות שונות הסוקרות את תהליכי ההתפתחות של ילדים ובני נוער בתחום הבריאות והחוסן הנפשי. הקורס יתמקד בגורמים הגנטיים והסביבתיים המשפיעים על תחושת החוסן הנפשי של ילדים ובני נוער, נלמד על חשיבותם של גורמי החוסן וכיצד ניתן לבסס ולחזק את החוסן הנפשי על מנת לאפשר התמודדות בריאה ומווסתת אל מול אתגרי החיים ברשת ומחוצה לה. הקורס שם דגש על הבחנות מגדריות ומאפיינים של שוני תרבותי בהתנהגות של בני נוער ומנגנוני בנייה וערעור של חוסן נפשי במגזרים ותרבויות שונות.

החיים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות מזמנים לילדים ולבני נוער שלל אפשרויות להתפתחות עצמית, התנהלות חברתית ולביטוי עצמי במרחבים וירטואליים מגוונים. אך מה מאפיין את האופן בו ילדים ובני נוער מתפתחים בעידן הזה? איך משפיעים חיי הרשת על מערכות היחסים השונות בחייהם של ילדים ונוער? ואיפה עובר הגבול בין שימוש נכון וחיובי ברשת להתמכרות או שימוש פוגעני?

בקורס נדון בסוגיות הקשורות לתהליכים הפסיכולוגיים של התפתחות המאפיינים את ההתנהלות האנושית במרחב הווירטואלי. נחשוב על דרכים לסייע לתלמידים באיזון הנדרש שבין החיים הווירטואליים לחיים הפיזיים – נלמד לשייט בין מגרש המשחקים הפיזי למגרש המשחקים הווירטואלי ונייצר ארגז כלים מעשי לפתרון קונפליקטים שונים ברשת.

הקורס יתמקד בגישות תיאורטיות בקרימינולוגיה, סיכון בקרב בני נוער והקשר בין קורבנות בילדות לבין עבריינות בגיל הנעורים. בנוסף, הקורס יציג הבדלי מגדר, עבריינות באינטרנט ושימוש וסחר בסמים.

הקורס שם דגש על טיפול בנוער עבריין והבנה מעמיקה בנושא הגירה ועבריינות מין בקרב מתבגרים. הדיון בסוגיות יכלול הצגת המודלים התיאורטיים בהיבטים השונים של חוק הנוער, שפיטה וענישה. 

קורס מיומנויות עבודה חינוכית טיפולית לעבודה עם נוער בסיכון נועד לעסוק ביישומים הפרקטיים של מודלים להתערבות בעבודה עם ילדים, נוער וצעירים בסיכון. העבודה תתמקד בדילמות וסוגיות עמן נפגשים הסטודנטים בהכשרה המעשית, ומהווה גשר בין עבודת השדה ללימודים התיאורטיים.

דגש מיוחד יינתן על המתח בין העולם החינוכי לעולם הטיפולי ותפקיד עובד הנוער כנותן השירות.  בקורס יועלו דילמות וסוגיות הקשורות להתמקמות הסטודנטים בתפקידם כמתערבים ראשונים וכמלווים של הנערים והמשפחות תוך התמקדות בפיתוח מודעות ורגישות חברתית של הסטודנטים ברמת הפרט, המשפחה והקהילה.

בקורס זה נסקור היבטים התפתחותיים של ילדים עפ”י תאוריות יחסי אובייקט ותאוריית ההתקשרות. נבין את מרכיבי ההורות החיוניים להתפתחות תקינה ואת הפגיעות הראשוניות המתרחשות בהעדרם והמובילות להתפתחות התנהגויות סיכון בהמשך החיים.

נלמד על מופעי ההתנהגות המאפיינים ילדים ונוער בסיכון ועל הדרך להבינן ולהתמודד איתן.

בחלקו השני של הקורס נתמקד באנשי הצוות וב “תכונות הוריות מושאלות” ויישומן בתהליכי עבודה. נשלב בין מושגי התאוריה לביטויים המעשיים בעבודת השטח באופן נרחב ובאופן שבו כל סטודנט יעמיק התוודעות אישית עם איכויותיו, שתהפוכנה לפרופיל המקצועי המתהווה שלו.ה.

בקורס נרכוש ידע תיאורטי ופרקטי הקשור לביסוס ויצירת תחושת מוגנות חברתית בסביבות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. נעסוק בחקירה של מקדמי ההגנה ברשת ומחוצה לה: נרחיב את ידיעותינו בנושא סביבה מוגנת ומבוססת חוסן עבור ילדים ובני נוער. נלמד מהי סביבה מוגנת ואיך יוצרים מוגנות בבית, בבתי ספר ובמסגרות הבלתי פורמליות כגון פנימיות, מתנ”ס, מועדוני נוער, רשויות מקומיות וברשת. נלמד גם את המאפיינים של סביבה לא מוגנת ונחשוב על ביסוס של גבולות עצמי ברורים ופיתוח מנגנונים של הגנה ושמירה על הבטיחות הנפשית והפיזית של ילדים ובני נוער במציאות המורכבת של המאה ה-21.

שיטת העבודה בקורס מתבססת על מודל מוג”ן (הורשת, 2016) אשר אומץ ע”י משרד החינוך והרווחה.

הקורס היינו קורס מתקדם ששם דגש על תחומי אחריות של גופים שונים הנותנים מענה לילדים ובני נוער בסיכון. הקורס שם דגש על הבנת המבנה הארגוני הכללי  ורצף המעברים בין שירות אחד למשנהו. במסגרת הקורס יכירו הסטודנטים את השירותים השונים, החל ממסגרות השייכות לגופים ציבוריים כגון מערכת החינוך, בריאות ורווחה, ומסגרות בחברה האזרחית כגון מסגרות וארגונים מהמגזר השלישי.

הסטודנטים ילמדו תיאוריות שמסבירות התנהגויות סיכון, ויבחנו התנהגויות סיכון בהיבטים שונים של המשגות תיאורטיות לצד תיאורי מקרה. לאורך הקורס תהיה העמקה בסביבות המשפיעות על התנהגויות סיכון של ילדים ובני נוער: משפחה, בית ספר, מסגרות חינוך בלתי פורמליות ודרכי זיהוי, הערכת סיכון, מניעה וטיפול בהתנהגויות אילו.

קריירה היא ערוץ חיים חשוב. כשאנו נמצאים בקריירה הנכונה לנו אנו חשים שאנו מקבלים מענה לצרכים ולמאוויים אישיים. מצד שני, כשנתיב הקריירה שלנו לא נכון או לא מדויק לנו אנו מרגישים קושי, שהשפעותיו ניכרות גם במישורי חיים נוספים.

עידן ה”קביעות” במקום העבודה פס מן העולם. בכדי להתקיים בשוק העבודה אנו נדרשים להמציא את עצמנו כל פעם מחדש.

מקצועות חדשים מגיעים מכל פינה, חלקם הגיעו מצורך אמיתי של דור חדש, חלקם כתגובה וכפתרון למשבר, וחלקם כתשוקה של בעל העסק שיצר אותם.

משבר הקורונה רק הוסיף לחדד את הצורך בפיתוח גמישות ביכולות התעסוקה והפרנסה.

בקורס ניהול קריירה והכוון תעסוקתי- סטודנטים עובדים עבודה אישית, ומשיעור לשיעורי מגיעים רחוק יותר ממה שחשבו שמסוגלים להגיע בקריירה.

הקורס מיועד לאפשר לסטודנטים להתנסות בתהליכים של דינאמיקה הקבוצתית, הכוללים אלמנטים של הפעלת קבוצות ותהליך קבוצתי, להבין את התפקידים של החברים הקבוצה בפרט, ולחוות את התופעות המתרחשות בקבוצות ובסוגים הקיימים, בכלל. הקורס יעסוק במספר נושאים ותחומים, כמו: הפסיכולוגיה בקבוצות,  הפרדיגמה הפסיכודינמית, הבנת הקבוצה במסגרת תוכן ותהליך על בסיס ה”כאן ועכשיו” הקבוצתי.                                                                                                                   

הסטודנטים יפגשו עם עולמות תוכן שונים ועם הכישרון, הפוטנציאל, המייחד כל אחד מהם ואותם כקבוצת למידה. בתהליך הלמידה נתרכז במקומו של הפרט, בתוך מערכות ארגוניות במיומנויות האישיות והבין אישיות הדרושות לו להצלחה, שהינן אבני בסיס להמשך ההתפתחות האישית ולתהליך של פיתוח קריירה.  

הפסיכולוגיה ההתפתחותית מלווה את האדם ונמשכת לאורך משך כל החיים. קורס זה נועד להקנות לסטודנטים ידע מחקרי, תיאורטי ויישומי והבנה בתיאוריות, במושגים ובגישות המרכזיות בפסיכולוגיה התפתחותית מעבר לבגרות, בנוגע לצמתים המרכזיים בהתפתחות האדם מגיל ההתבגרות ועד לסוף חייו. בקורס פסיכולוגיה התפתחותית מעבר לבגרות נדון בסוגיות מרכזיות של תהליכים התפתחותיים בשלבי החיים של הכניסה לגיל ההתבגרות, הבגרות המוקדמת, התיכונה ועד שלבי הבגרות המאוחרים, ביניהם היבטים רגשיים, חברתיים, קוגניטיביים ואישיותיים בהתפתחות. במהלך הקורס יתורגלו סימולציות, ינותחו תיאורי מקרה ויובאו תרגילים שונים אשר ימחישו את המפגש שבין תיאוריה למעשה.