רשימת קורסי ליבה שנה א'

בקורס נלמד על מקומם של סיפורי חיים בתיאוריה ובמחקר פסיכולוגיים, וכן על מהות הביבליותרפיה.

זהו קורס עיוני הכולל התנסות מעשית בכתיבה אישית, סיפור בעל פה ובראיון נרטיבי. הוא אינו קורס בטיפול ביבליותרפי!

בחלקו התיאורטי של הקורס נעמוד על הסיפור האישי כמושג ביניים ואמצעי להבנת הזהות והתרבות של המספר. בחלקו המעשי של הקורס, הסיפור ישמש את משתתפי הקורס להעלאת מודעות, לשיפור הזיכרון, לפיתוח יצירתיות, וליצירת קשר עם מקבלי הסיפור.

פוטותרפיה היא טכניקת טיפול באומנות, המציעה שילוב של פעילות הצילום ועבודה עם תצלומים כחלק מעבודה רגשית. העבודה עם צילומים יכולה לכלול צילומים אומנותיים, צילומים של המטופל, של המשפחה או של אובייקטים אחרים, מתוך מחשבה שאלו מעוררים זיכרונות, מחשבות, רגשות ואסוציאציות, ומאפשרים אמצעי לתקשורת בלתי מילולית.

איך חברות שונות זוכרות אירועים טראומטיים? איך נתפס הזכרון הזה? איך הוא נחווה? מקבל משמעות בתוך הבנייה תרבותית משתנה? כיצד מועברת טראומה בתרבות דרך מיתוסים, סיפורם, טקסים וטקסטים? מה המקום של תערכות , מוזיאונים בהבנייה של טראומה בתרבות? מושגים כגון זכרון קולקטיבי, זכרון חי, הנצחה , הנכחה, מחוזות זיכרון.

בקורס זה הסטודנטיות מתוודעות להתפתחות ההיסטורית של האתיקה במקצועות הטיפול, לקוד האתי בתפקידים הטיפוליים ותפקידו.

הקורס מפגיש את הסטודנטיות עם החשיבה על שונות תרבותית, תפיסות המוסר המשתנות וקוד התנהגות תלוי תרבות. כאלמנט שמסביר שונות ופערים ומדגיש את האזור המורכב של יחסים אתיים בתהליכי חינוך וטיפול.

דילמות עכשוויות בשיח האתי משתנות בקצב מהיר במהלך השנים האחרונות, גם בשל יחסי הגומלין ההדוקים של מקצועות הטיפול עם התפתחות טכנולוגית, שינויים סוציו-אקונומיים ותמורות תרבותיות. בהתאם לכך, מושם בקורס דגש על תיאור השינויים הללו, ומוצגות דילמות מרכזיות עדכניות בשיח האתי.

לאורך הקורס מודגש הקשר בין התיאוריה למעשה. הסטודנטים רוכשים כלים מעשיים להתמודדות מול דילמות אתיות בעבודה בשטח.

מטרתו של הקורס היא היכרות עם האתגרים שיש למשפחות לילדים עם לקויות בלתי נראות (לקויות למידה, הפרעות קשב ואוטיזם) אל מול משאבי ההתמודדות האישיותיים והחברתיים.

עם סיומו של הקורס:
תכירו לקויות התפתחותית בלתי נראות בקרב ילדים (הפרעת קשב, אוטיזם, לקויות למידה מורכבות). תכירו את מושג המשפחה כמערכת ותבינו את האתגרים של בני המשפחה בגידול ילדים עם לקויות התפתחותיות.

בעידן בו אנו חיים ועובדים, מערכות החינוך, הבריאות ובריאות הנפש נדרשות בתדירות הולכת וגוברת לתת מענה לביטויים ואירועים חריגים (וקשים) של מיניות בעייתית. מאידך, מתקיימות מעט מדי התערבויות שגרה מתוכננות, שמטרתן התוויית דרכים נורמטיביות להתפתחות מיניות חיובית ומהנה. בין הקולות הנשמעים נעדר כמעט לחלוטין שיח על עונג. מטפלות ומטפלים יכולים להועיל למלא חלק מן החסכים בתחום זה בעבור המטופלים שלנו, ולחזק גם יכולתם של הורים וצוותים חינוכיים לתת מענים נוספים בתחום זה. אם נעמיק להתבונן ולאפשר ביטוי -חיובי וערני- גם ליצר שביצירה, נקדם שינוי לטובה בהתפתחות של רבים.

בקורס ננסה לזהות ולהחליש את הגורמים המונעים מאיתנו “לדבר מיניות”, בו בזמן ננסה לחזק גורמים מניעים, ונלמד לקדם התפתחות של מיניות בריאה. באמצעות העמקה בגורם האנושי הטמון בנו (בירור ו”איוורור” של עמדות, תפישות ורגשות סביב הנושא), למידה תיאורטית רלוונטית והדגמות מעבודה חינוכית וטיפולית, נשתדל לבנות בתוכנו כלים שיעמדו לרשותנו בדרכנו ליצור השפעה מיטיבה גם בתחום חשוב זה.

קורס זה הינו בסיס להכרות עם פסיכופתולוגיה ומחולק לשני חלקים. חלקו הראשון יהווה בסיס להכרות עם פסיכופתולוגיה, תוך התמקדות בפרספקטיבות התיאורטיות, במסגרות האבחון וההיבטים השונים של הבנת הפרעות נפשיות. הסטודנטים יבחנו הגדרות להפרעות פסיכולוגיות שונות, האטיולוגיה, סימפטומטולוגיה וגישות טיפוליות. נלמד את טכניקת האבחון של ה-DSM ונתמקד בכמה אבחנות עיקריות כגון: מצבים פסיכוטיים, “נוירוטיים”, הפרעות אישיות ועוד.

חלקו השני של הקורס יתמקד בממד הביקורתי לתפיסה הפסיכופתולוגית תוך מתן מקום להקשרים חברתים ותרבותיים. בחלק זה נתמקד בהבטים שונים של הנפש בתרבויות שונות. נראה כיצד האנתרופולוגיה הפסיכולוגית מאתגרת תפיסות קונבנציונליות ומגמישה ולעיתים מטשטשת את האבחנות שבין חולי ובריאות בתרבות המערבית לעומת תפיסות תרבותיות אחרות, ומה נתין ללמוד ולהבין מכך על יחסי כוחות, סטראוטיפים, סטיגמות והגדרות של חולי ובריאות, אופי הטיפול והמטפל.

הקורס יפגיש את הסטודנטיות עם עקרונות הייעוץ האישי והארגוני כחלק מהכשרתן למקצועות הייעוץ והמפגש הבינאישי וההדרכתי.

זווית ההתבוננות והבחינה יעברו דרך היכולת לתרגם תאוריה ותהליכי ייעוץ תאורטיים להתנסות פרקטית וכלי עבודה יישומיים.

הקורס ייפתח בסקירה הסטורית של תהליכי ייעוץ וניהול  והאופן בו התפתח תהליך הייעוץ הניהולי כאמצעי המותאם לחברה מודרנית. בהמשך הקורס יכילו המפגשים הכרות עם עקרון ניהולי, ייעוצי או מנהיגותי ולאחריו יתרגלו את העקרון המנחה כאמצעי יישומי לבניית הפעלה, מערך שינוי ארגוני ותרגול אישי.

נבחן את אופני השינוי והמימדים המאפשרים התנסות אפקטיבית בתרגומה של תאוריה לעשייה יישומית בשטח.

נבחן את הממד התאורטי המתייחס לשינוי ואת אופן יישומו במרחבי הארגון והייעוץ.

הקורס יעסוק בהרכשת כלים וטכניקות מעולמות תוכן מגוונים למנטור המתחיל. במהלך הקורס נלמד ונתרגל מודלים ואבחנות שונים שיעזרו למנטור להעניק למתאמן מגוון רחב של כלים לצלוח את האתגרים.

הכלים מבוססים על עולמות תוכן שונים כגון פסיכולוגיה חיובית, חוסן ו NLP. נחשף לאבחנות ותובנות מחוויות וניסיון החיים של המנחים. בשיעורים  נכיר  מודלים אקדמאיים רבים ונבחן כיצד נוכל ליישם אותם  בחיי היומיום ע”מ לעזור למתאמנים שלנו ולא פחות לעצמנו.

במהלך הקורס ננתח ונדייק את ההגדרות הקשורות לעולם המנטורינג והממשק לעולמות הטיפול. נבחין בין מטפל למנטור ונתרגל את המודלים והאבחנות שיילמדו בקורס.

כל ילד נולד למערכת משפחתית, משפחות שונות ומערכות שונות אינן מאפשרות לילד לגדול באופן מיטיב. בקורס נעמיק בתפיסת גיל הילדות והגדרות הסיכון האפשרויות בשלבי חיים שונים. נכיר את הגדרות ילדים ונוער בסיכון, נדון בתהליכי אבחנה ובמרכיבים שיכולים להקשות ולסייע במפגש טיפולי עם אוכלוסיות אלו. הקורס כולל יום סיור ומפגש.

המציאות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות הן חלק מרכזי בעולמנו. נעמיק את ההבנה בתפקידם בשלבי חיים שונים, תהליכי חברות (סוציאליזציה) וכלי חשוב להבנת שינויים חברתיים, תרבותיים ואישיים. נסקור את המחאה החברתית, את תנועת ה Metoo# ותופעות דיגיטליות ואנושיות. הקורס יכלול התנסות ועבודה אישית בזירות הדיגיטליות.

הקורס יסקור את התאוריות המרכזיות בתחום הבנת הנפש והתפתחות הגישות הפסיכולוגיות לאורך השנים, מימי פרויד ועד תקופתנו. הקורס יכיל מימד התנסותי שיאפשר כתיבה נרטיבית ככלי למידה עצמית ועצמאית של הכוחות, המרכיבים ויצירת הסיפור האישי של כל סטודנט.

הקורס יקנה את מונחי היסוד לצורך הבנת המושגים החברתיים. מוסדות חברתיים, תהליכי חברות ותהליכים קבוצתיים בחברה. הקורס מאפשר מבט מעמיק ומרענן על החברה בה גדלנו ועל התרבות בה אנו חיים.

הפציעה השקופה, עולם מתמודדי הנפש אינו תמיד נראה לעין אך הוא נוכח סביבנו. הקורס מכיל סיור ויעמיק את ההבנה וההכרות עם משמעויות ההתמודדות עם לקויות, מחלות ופגיעות בהיבט הנפשי במעגלי החיים השונים.

האדם הוא ישות מרגישה וחושבת, המתקיימת בתוך מציאות חברתית ואין אפשרות להתייחס אליו באופן מנותק ממנה. הממשק היחידי בין עולמנו הפרטי למציאות סביבנו מגדיר את עקרונות הפסיכולוגיה החברתית המשפיעה עלינו ביומיום בהחלטות אישיות, בדפוסי צרכנות ובתהליכי קבלת החלטות.

כוללים התנסות במגוון תחומי אמנות המאפשרים הכרות עם חומרים וגישות שונות. הקורסים מאפשרים לחוות בקבוצות קטנות התנסות בכלים של תנועה, של ציור, של דרמה ושל מוזיקה. העמקה בתחומי האמנות מאפשרת הכרות עם התחום עצמו ועם העוצמות הבלתי מילוליות של שפת האמנות על שפת הנפש. ניתן לבחור מבין מספר קורסים בתחום: מבוא לתנועה, אימפרוביזציה, סטודיו במוזיקה. מבוא לדרמה וסטודיו באמנות חזותית.

כל הקורסים כוללים התנסות, חווית ומפגש למידה דרך האמנות והחומרים השונים:

בקורס אמנות יתאפשר מפגש עם מגוון חומרי יצירה, צבעים, מכחולים, חימר, גרוטאות ליצירה אישית ומיוחדת.

בקורס תנועה תתאפשר חוויה של תנועה אינטואיטיבית, התנסות באימפרוביזציה והכרות עם עוצמות הגוף כראי הנפש.

בקורס תאטרון ניתן יהיה לחוות מגוון תפקידים, דמויות וקולות שונים בתאטרון בדרמה הקלאסית וגם בקול האישי של כל סטודנט.

בקורס מוזיקה ניתן יהיה לפגוש מגוון מקצבים, ניגונים ומסע מוזיקלי דרך מרחב וזמן מאז ועד היום, קורס חוויתי ומפעיל.

קורסים בבישול טיפולי (קורסים שנלמדים בשנה א')

לבישול, אוכל ואכילה מקום נרחב בתרבות, באמנות ובהיסטוריה. כבר מהישיבה סביב מדורת השבט, המעבר לחקלאות,  דרך התפתחותם של מנהגי אכילה ונימוסי שולחן  ועד טרנדים עכשוויים, עולות שאלות של מגדר, תפקידים, יחסי כח ושליטה. בקורס זה נדון במטבח כמוקד של שיח ושינוי באמצעות מגוון הייצוגים של בישול ואכילה כמשקפים תפיסות חברתיות בקולנוע בספרות ובאמנות ובהסטוריה.

מטרת הקורס: היכרות ראשונית עם היבטים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים של אוכל ובישול. הסטודנטים יכירו תיאוריות מרכזיות בתחום ויתבוננו שמשעות של אוכל בהקשרים אישיים, משפחתיים ותרבותיים.

תיאור כללי של הקורס: במהלך שנות הלימודים ישתתפו הסטודנטים בקבוצת בישול דרכה יחוו את המטבח על מגוון ההיבטים המרכיבים אותו. הסטודיו המעשי מתרגם את התכנים התיאורטיים הנלמדים לחוויות אישיות של הסטודנטים המאפשרות להם להתפתח ולהכיר היבטים בעצמם בהקשר הבישולי רגשי.   

סטודיו מעשי בבישול א’ – חשיפה סנסורית
בסטודיו א’ יחשפו הסטודנטים למטבח דרך הטעמים הריחות והמגע הכרוכים בעבודה בישולית שיקומית בסטודיו זה יחוו הסטודנטים את המטבח על עוצמתו החושית ידונו בחשיפה ובויסות.

סטודיו מעשי בבישול ב’ – ארוחות ראשונות (השתתפות בקורס מבוססת על רצף הקורס שלפניו)
קורס זה יעסוק בבישולן של ארוחות ילדות. התכנים המרכזיים שיעובדו בן הינם: הצגת מאכלים חדשים, חוויית הישיבה סביב השולחן המשותף, הרכבים של ארוחות, הגשת האוכל בצלחת, שילובי מזון אכילה חברתית ועוד.

סטודיו מעשי בבישול ג’ – מתכון
קורס זה יעסוק במרכיבי החשיבה השונים המאפיינים את פעילות הבישול, ההתארגנות במטבח, תכנון הזמן, היכולת לעבוד ברצף ובריכוז, שיכלול זיכרון העבודה ועוד.

סטודיו מעשי בבישול ד’ – גוף בקורס זה יבשלו הסטודנטים בקבוצה מגוון חוויות גופניות סומאטיות, יעבדו שאלות של דימוי גופני, זהות ומגדר. יצרו מיכלים וילמדו טכניקות להיכרות מעמיקה עם שפת הגוף המבשל.

סטודיו מעשי ה’ – כחומר ביד היוצר
בקורס זה יכירו הסטודנטים מאפיינים של חומרים שונים במנעד של מבנה ורגרסיה ויתנסו במגוון התחושות והנושאים שעולים דרך השימוש בחומרים.

אכילה ובישול הן פעילויות המערבות פעילות סנסו מוטורית בעוצמה גבוהה מאוד. הקורס יעסוק בהיבטים החושיים והתנועתיים הקשורים לבישול ואכילה הן בהיבטים התפתחותיים והן דרך קשיים ולקויות בויסות.

מטרת הקורס: הסטודנטים יחשפו למגוון התפקודים החושיים והתנועתיים, לסוגי האבחונים השונים הקיימים בתחום ולמשמעותם, ולכלים מעולם הריפוי בעיסוק דרכם ניתן לבצע התערבויות מסייעות למגוון אוכלוסיות של ילדים מתבגרים ובעלי צרכים מיוחדים (את הקורס תלמד מרפאה בעיסוק).

סוגיות של האכלה, דפוסי אכילה, בררנות, והתפתחות תזונתית הם נושאים המעסיקים הורים לתינוקות וילדים צעירים וגם אנשי מקצוע במסגרות לגיל הרך. בקורס יחשפו הסטודנטים למגוון הגישות הקיימות בתחום הקשורות באכילה והאכלה של תינוקות וילדים צעירים. תוך שילוב בין התפתחות בריאה להבנה של מקרים ושל קשיים והפרעות בהאכלה.

מטרת הקורס: היכרות עם התשתית הראשונית ליחסי האכלה. הסטודנטים יחשפו לתיאוריות המרכזיות הממשיגות קשרים בין הורים לתינוקות דרך התזונה, כמו כן ינתחו הסטודנטים תיאורי מקרה מצולמים.

לאורך שנות ההתבגרות וכן בבגרות מתמודדים אנשים רבים עם סוגיות תזונתיות הקשורות בשמירה על הבריאות, משקל הגוף ועוד. הקורס מספק ידע והיכרות עם סוגיות תזנתיות הקשורות במזון  כגון סוכרת, מחלות לב, מחלות מעי ועוד. הקורס מתעמק במגוון הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות, האתיולוגיה שלהן והטיפול במערכת הבריאות.

מטרת הקורס: בקורס יכירו הסטודנטים מגוון גישות תזונתיות, צרכים תזונתיים משתנים, וגורמי טיפול בקהילה העוסקים בתזונה. כמו כן, יחשפו הסטודנטים לתכנים העוסקים בהפרעות אכילה, זיהויין ואפיקי הטיפול הקיימים בהן.

קורס המלווה את הסטודיו המעשי בבישול ומתרגם את החוויה הרגשית של הסטודנטים במרחב הבישולי להתבוננות משולבת תיאוריה. בקורס ינותחו תכנים מתוך חוויות הקבוצה המבשלת ותתפתח היכולת של הסטודנטים להתבונן על הדינמיקה, על תהליכים השלכתיים, על בחירת החומרים וההנחיה הבישולית ועל מערכות היחסים וההעברה הנוצרות בעקבות הבישול המשותף.

בשנת הלימודים השלישית יחלו הסטודנטים להתנסות בהנחיה של תהליכי בישול פרטניים וקבוצתיים במסגרת פרקטיקום. הסמינר המלווה יסייע להם לאורך השנה בתכנון ההתערבות בהדרכה קבוצתית במהלך ההתנסות עצמה, ובניתוח של תיאורי מקרה מהשטח.

סוגיות של חשיבה, זכרון, קשב, תכנון ותפקודים ניהוליים משתלבים בהכנת ארוחה ואכילתה. היכרות עם היבטים אלו ברמה ההתפתחותית ובהתמודדות עם קשיים ולקויות מרכזית להבנת המטבח כמרחב התערבות עבור אוכלוסיות רבות. בקורס יוצגו מגוון המנגנונים הקוגנטיביים הקשורים בבישול ואכילה, האבחונים הקיימים והתערבויות לשיפור במימדים אלה.

מטרת הקורס: לספק לסטודנטים היכרות עם סוגיות קוגנטיביות הקשורות בבישול ואכילה. כמו כן יספק הקורס כלים לניתוח פעולות במטבח והתערבויות טיפוליות רלוונטיות.

 משחק ויצירה הינם אפיקים המרכזיים דרכם ילדים ומבוגרים מייצרים לעצמם זהות ומעבדים תכנים מעולמם הפנימי. המטבח הוא מרחב של משחק ויצירה עבור אוכלוסיות רבות ומגוונות. בקורס יוצגו התיאוריות המרכזיות העוסקות במהותם של משחק ויצירה בשלבי התהליך היצירתי ובחשיבותם של אלו לפיתוח רווחה נפשית ואיכות חיים. כמו כן, יוצגו בקורס אסטרטגיות לפיתוח ושכלול היצירתיות באמצעים בישוליים.

מטרת הקורס: להכיר תיאוריות ומושגים בסיסיים מתוך המחקר אודות יצירתיות והמשמעות של יצירתיות לאיכות חיים של ילדים ומבוגרים. כמו כן, לקבל כלים וטכניקות לפיתוח יצירתיות דרך המטבח.

נוכחותו של הגוף והשיח אודותיו הינם נושאים שאנשי טיפול ושיקום עוסקים בהם רבות לאורך השנים. העיסוק בבישול מנכיח את הגוף באופנים מגוונים: באמצעות קשב ומודעות לגוף, סומטיזציה, באמצעות התנועה, באמצעות שאלות הנוגעות לאכילה אינטואיטיבית ודימוי, בריאותנות ועוד.

מטרת הקורס: סקירה והיכרות עם התיאוריות המרכזיות העוסקות במקומות של הגוף במרחב הטיפולי תוך התבוננות ביקורתית על מסרים חברתיים ותרבותיים המתייחסים לגוף דרך התיאוריה ותיאורי מקרה.

לקראת סיום התואר וההכשרה במטבח הקורס יעסוק בתכנון ההשתלבות של מדריכי הבישול הטיפולי במסגרות העבודה. באמצעות חשיבה פרטנית וקבוצתית יבנו הסטודנטים לעצמם נתיבי תעסוקה המתאימים לכישוריהם ושאיפותיהם. במסגרת השיעורים ילמדו הסטודנטים לתכנן לעצמם מטבח,  יפגשו עם פאנל של אנשי מקצוע העוסקים בתחום, יבנו לעצמם פרופיל שיווקי ויכתבו קורות חיים.

מטרת הקורס: ללוות את הסטודנטים במעבר מלימודים לתעסוקה. לסייע להם לסכם את הלמידה בהכשרה, ולצאת לדרך תוך היכרות עם תחומי העניין שלהם, חוזקותיהם, רגישויותיהם ושאיפותיהם לעתיד.