הקורס יסקור את התפתחות מקצוע הריפוי בעיסוק ואת מושגי היסוד המרכזיים בריפוי בעיסוק. ייבחנו מושגים כגון: תפקוד, עיסוק, פעילות, משמעות, השתתפות, איכות חיים ועוד, באופן שיאפשר לסטודנטים להתוודע לבסיסי הידע המרכזיים בריפוי בעיסוק. כמו כן, יסקרו מודלים תיאורטיים ומסגרות התייחסות מרכזיות על מנת להמחיש את ארגון הידע המקצועי בריפוי בעיסוק; ויודגם הקשר בין מודלים אלו לבין רצף תהליך ההתערבות.

מטרות הקורס: המטרה המרכזית בקורס הינה הבנת מהות המקצוע ויצירת בסיס ידע תיאורטי מקצועי הכולל מושגי יסוד (מרחב העשייה המקצועית בריפוי בעיסוק), דמויות מפתח ומודלים מרכזיים בריפוי בעיסוק. בסיום הקורס הסטודנט יכיר את השפה המקצועית בריפוי בעיסוק, יכיר  מספר מודלים תיאורטיים בריפוי בעיסוק, ויבין את מושגי המפתח הכלליים בריפוי בעיסוק.

הפקולטה למקצועות הבריאות מקנה לתלמידיה כלים לפיתוח מיומנויות של אוריינות אקדמיות וחינוך מחקרי, וזאת כחלק מדרך חיים מקצועית הנאמנה להלך הרוח שמדובר בסטודנט במקצוע חוקר. הקורס הנוכחי הינו הראשון מחטיבת אוריינות אקדמית, שבה נלמדים קורסים שנותנים לסטודנטים כלים מגוונים.

כלים אלה מקנים את המיומנות של חיפוש במאגרי מידע, קריאה וכתיבה לצורך קליטה והעברה של מסרים בהתאם לנהוג באקדמיה. הקורס הנוכחי יעסוק בהתנסות ותרגול של חיפוש במאגרי מידע, הכרות עם מאמרים אקדמיים, ניתוח וקריאה ביקורתית של מאמרים אלה במקביל להכרות עם כלים רלוונטיים מתחום ה- AI ועידוד לשימוש מושכל בכלים אלה.

מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ויישומי בסטטיסטיקה תיאורית והיסקית. בקורס יושם דגש על נושאים שונים של סטטיסטיקה היסקית (ניסוח השערות, אמידה נקודתית ורווח בר סומך, מבחן חי בריבוע, מבחני t ומבחני שונות, מתאם פירסון ורגרסיה חד משתנית). מטרתו של הקורס לספק לסטודנט כלים לניתוח נתונים כמותיים שנאספו ממדגם, להסיק מסקנות ולהכלילם אל האוכלוסייה. כמו כן, הסטודנטים ילמדו לבצע ניתוחים סטטיסטיים שונים באמצעות פלטים של תוכנת SPSS, להבינם ולכתוב דו”ח תוצאות. 

עם סיום הקורס בהצלחה ידע כל סטודנט: לענות על שאלות בסיסיות בנושאים של אמידה סטטיסטית, רווחי סמך ובדיקת השערות. לבחור את הניתוח הסטטיסטי המתאים לשאלת המחקר. להבין את תוצאות הניתוח הסטטיסטי מתוך פלט  SPSS. לכתוב את תוצאות המחקר.

הקורס מהווה את הבסיס הראשוני -המעשי להכשרת הסטודנטים למקצוע ריפוי בעיסוק. מסגרת הקורס מהווה חשיפה ראשונה מעשית לעולם המוגבלות דרך ליווי פרטני של אנשים המתמודדים עם מגבלה ו הכרות עם האדם, המגבלה ועם סביבותיו השונות (המשפחתית, חברתית, תרבותית ומוסדית). הסטודנטים ילוו במהלך השנה אדם (ילד/נער/מבוגר/קשיש) בקהילה הזקוק לסיוע או לתמיכה, יכירו את האדם ויפגשו את הסביבה החברתית -משפחתית-טיפולית שלו. במהלך הקורס ידונו נושאים: תאום ציפיות עם האדם הארגון ואשת הקשר, שימוש מודע בעצמי, שמירה על גבולות בקשר, הגדרת התפקיד בקשר, שימור קשר מאתגר לאורך זמן, האדם ומשפחתו וליווי תהליך הפרידה מהאדם. 

מטרות הקורס: פיתוח מיומנויות בינאישיות ליצירת קשר אישי מעמיק עם אדם עם מגבלה, פיתוח מיומנויות בינאישיות להשתתפות פעילה בקבוצת הדרכה וליווי.

הקורס יעסוק בהקשרים של סביבה, תרבות וקהילה כמונחים כלליים. בנוסף, הקורס יעסוק בקשר בין מונחים אלו לבין זהות, תפקוד, השתתפות ומעורבות האדם ובני משפחתו בעיסוקים מגוונים. בהתאם לכך, יעמיק הקורס את השיח בנושא של זהות מוגבלות ויבחן א השפעתה של הסביבה (התרבות והקהילה) על אנשים עם מוגבלות כקבוצת המיעוט הגדולה ביותר החיה בתוכה.

בתוך כך, הקורס יתמקד במגוון הסביבות, התרבויות והקהילות המגוונות והמשתנות הקיימות בישראל כמקרה פרטי. כל אדם בחברה הישראלית הוא חלק מהקשר תרבותי המתייחס למגוון מצבים ותנאים המשפיעים על תפקודו. ההקשר מתייחס למנהגים אמונות ערכים דפוסי פעילות, סטנדרטים להתנהגות וצפיות של החברה מהאדם. היבטים פוליטיים וחוקיים המשפיעים על נגישות למשאבים ועל זכויות אדם, הזדמנויות לחינוך, תעסוקה ותמיכה כלכלית, ובריאות. נושא זה יוצג וייבחן בפריזמת ההתבוננות הטיפולית ובדגש על ההקשר הסביבתי-תרבותי של האדם.

מטרות הקורס: הכרות עם מונחי יסוד בתחום של סביבה, תרבות וקהילה. העמקת הידע והרחבת פריזמת ההתבוננות על ההקשרים הסביבתיים המשפיעים על המרחב והשיח הטיפולי. חשיפה והיכרות עם קבוצות מגוונות ונרטיבים מרכזיים בחברה הישראלית, העמקה והבנה בקיומו של ההקשר התרבותי  והשפעתו על האדם, מקבל השרות, על המטפל-נותן השרות ועל המפגש הטיפולי כולו, הקניית פריזמת הסתכלות ומתן כלים בסיסיים לניתוח ותכנון מפגש טיפולי המביא בחשבון את מגוון השונות האנושית והתרבותית בתוכו.

מטרת הקורס הינה לפתח אצל הסטודנט את ההכרה בחשיבות הידע המגיע ממקורות שונים (ידע מבוסס ניסיון חיים וידע מקצועי). הקורס יאפשר לסטודנטים לפגוש באופן בלתי אמצעי אנשים עם מוגבלות ובני משפחה שישתפו בסיפורם האישי,  לצד חשיפה לידע תיאורטי מתחום לימודי המוגבלות. 

הקורס הינו חלק מחטיבת אוריינות אקדמית. הקורסים הנלמדים בחטיבה זו נותנים לסטודנטים כלים שמאפשרים להם להשתמש במיומנויות הטכניות של קריאה וכתיבה לצורך קליטה והעברה של מסרים בהתאם לנהוג באקדמיה.

הקורס מלווה את תכנית הלימודים וניתן בשני חלקים, שישה מפגשים בכל אחד. בשנה הראשונה מושם דגש על כתיבה ברמת המיקרו, מיזוג מקורות מידע והכרות עם הנחיות ה- APA. בשנה השנייה- התבססות על הידע שנרכש בקורסים “ניתוח מאמר מדעי וחיפוש במאגרי מידע”  ו “כתיבה א” לצורך שכלול מיומנויות הכתיבה ויישומן של אלה בכתיבת תקצירים בקורס “מתאוריה למעשה”. כל זאת תוך התנסות ותרגול בכתיבה, הערכת עמיתים וקבלת משוב במקביל להכרות עם כלים רלוונטיים מתחום ה- AI ועידוד לשימוש מושכל בכלים אלה.

מטרות הקורס: הכרות עם כללי כתיבת תקצירים ייעודיים לקורס “מתאוריה למעשה”, התנסות בכתיבה ובהערכה של תקצירים, שימוש בכלים מתחום ה- AI  לצורך חיפוש במאגרי מידע, כתיבה והערכה של תקצירים: הכרות היכולות והמגבלות, התנסות ועידוד לשימוש אחראי ולבחינה ביקורתית של התוצרים.

בקורס נלמד רצף התהליך המקצועי בריפוי בעיסוק כולל שלבי ההערכה, שלבי ההתערבות וסיכום הטיפול. במהלך הקורס מתנסים הסטודנטים בפועל בשלבים השונים של הרצף הטיפולי: שלב ההערכה, חשיבה קלינית, קביעת תכנית ההתערבות וכתיבת דו”ח טיפולי, תוך התנסות חווייתית המשלבת קבוצות עבודה וסדנאות. הקורס מהווה נדבך חשוב בהבנת התהליך הטיפולי ויישומו בטרם היציאה להכשרות.

מטרות הקורס: הבנת המודל שבבסיס רצף התהליך הטיפולי בריפוי בעיסוק, תרגול והתנסות הלכה למעשה של העשייה המקצועית על פי שלבי הרצף השונים: יצירת קשר ראשוני עם מטופל, איסוף נתונים וזיהוי צרכים כבסיס לבניה שיטתית של תכנית טיפול, בניית פרופיל עיסוקי וניתוח הביצוע העיסוקי, חשיבה קלינית, בניית מטרות תכנית ההתערבות וסיום טיפול.

קורס זה נועד להעמיק את היכרות הסטודנט עם שיטות מחקר במקצועות הבריאות, לאפשר קריאה ביקורתית והבנה מעמיקה יותר של מחקרים  בתחומי הידע השונים, וכן להוות בסיס לעריכת מחקר בשלבים מאוחרים יותר של התואר.

מטרות הקורס: הכרת מושגים בחקירה מדעית, רכישת כלים להבנת מאמרים מחקריים,   רכישת כלים לתכנון עבודה מחקרית וכתיבתה.

הקורס סוקר את תהליכי ההתפתחות של ילדים מהלידה ולאורך שנות החיים הראשונות, דרך הפרופיל העיסוקי ומרכיבי התפקוד: התפתחות מערכות התחושה, התפתחות מוטוריקה גסה, התפתחות מוטוריקה עדינה ושימוש בחפצים, התפתחות שפה ותקשורת, התפתחות משחק והשתתפות חברתית והתפתחות טיפול עצמי.

מטרות הקורס: בסיום הקורס הסטודנטים יכירו תהליכי התפתחות טיפוסית של ילדים בהיבטים הבאים: המערכת הסנסו-מוטורית, מוטוריקה גסה ועדינה, עיבוד מידע חושי, תהליכי התפתחות בתחומי עיסוק שונים: משחק, השתתפות חברתית וטיפול עצמי, דיבור, שפה ותקשורת.

הסטודנטים יכירו את ביטויים של תהליכי ההתפתחות השונים בתחומי העיסוק השונים: ADL (פעילויות יום-יום) , השתתפות חברתית, משחק ופנאי. ג. הסטודנטים ישתמשו בידע ההתפתחותי שרכשו בביצוע תרגילים, תצפיות וניתוח תיאורי מקרה.

ניתוח פעילות הינו כלי מרכזי שבו משתמשים מרפאים בעיסוק בעבודתם. כלי זה מספק ניתוח מעמיק של האדם, העיסוק והסביבה בכדי למצוא מה יכול לאפשר ומה יכול לעכב ביצוע עיסוקי או/ו תפקוד מיטבי. כלי זה הינו כלי נרכש המושתת על ידע תיאורטי ומיומנות קלינית יישומית. בהתאם לכך, הקורס יכלול למידה תיאורטית וחווייתית שתאפשר התנסות ורכישה של מיומנויות לשם שימוש עתידי מקצועי בכלי, על כל חלקיו.

מטרות הקורס: חשיפת הסטודנטים לכלי של ניתוח פעילות ולחשיבותו המקצועית במקצוע הריפוי בעיסוק (ומחוץ לו), יצירת היכרות מעמיקה וחווייתית עם הכלי, על כל חלקיו , היכרות ורכישה של מיומנויות בסיסיות לשימוש בכלי של ניתוח פעילות, חידוד חשיבה ביקורתית בתחום של ניתוח פעילות וההתאמה של אדם-עיסוק-סביבה, חידוד הראייה המקצועית הכוללת של אדם-עיסוק-סביבה.

הקורסים מתקיימים במסגרת יום לימודים במהלך ההתנסויות הקליניות.

הלמידה תתמקד בניתוח דוגמאות אירועים מתוך ההתנסות הקלינית של חברי קבוצת הלמידה.  הקורס יתקיים במתכונת קבוצתית ויהווה מרחב בטוח להצפת דילמות שמאפיינות שלב זה בתהליך ההתפתחות המקצועית. יושם דגש על דינאמיקה בין אישית, יחסי מטפל מטופל, התמודדות עם דילמות אתיות, ופיתוח ערכים מקצועיים. 

מטרות הקורס:

  • הסטודנט יתרגל  את היכולת הרפלקטיבית האישית על מקומו בתהליך ההתפתחות המקצועית.  זאת תוך שימוש במרחב קבוצתי מאפשר הדרכה ועיבוד התכנים הדרגתית ומודרכת.
  • הסטודנט יתרגל ויתנסה במיומנות שאלת שאלות אישיות בנוגע לתהליך ההתפתחות המקצועית שלו.
  • הסטודנט יתרגל ויתנסה במיומנות השתתפות בקבוצה וסיוע לחברים אחרים הנמצאים במקומות דומים בתהליך ההתפתחות המקצועי.

הלמידה תסייע לסטודנט לזהות קשת של תגובות רגשיות, קוגניטיביות, והתנהגותיות הן של המטופל והן של עצמו בתוך הסיטואציה הטיפולית.

מטרות הקורס: להקנות ידע יישומי בהערכת תנועתיות האדם ובלימוד כלי הערכה בסיסיים וחשובים ביותר לתפקוד המוטורי של המטופל.
תיאור הקורס: הקורס עוסק בניתוח מרכיבי תנועה, לימוד טכניקות של מדידת טווחי תנועה וכוח שריר.

קורס המשלב למידת ידע תיאורטי ותרגול מעשי של אבני היסוד בטיפול בריפוי בעיסוק לאנשים עם מוגבלויות פיזיות. 

מטרות הקורס: להקנות ידע ומיומנויות של הערכה, אבחון וטיפול לאנשים עם מוגבלויות פיזיות שונות.

אחת התופעות הדמוגרפיות המשמעותיות במאה השנים האחרונות הינה הזדקנות האוכלוסייה. שיעור הזקנים באוכלוסייה הכללית הולך וגדל עם הזמן. מדע הגרונטולוגיה חוקר את הגורמים הביולוגים השונים הגורמים להזדקנות, וכן את המאפיינים הסוציולוגיים והפסיכולוגיים של ההזדקנות. בקורס זה נעסוק בהיבטים אלו וכן בתופעות השכיחות הפתולוגיות שבזקנה.   

מטרות הקורס: הקניית ידע בתחום הגרונטולוגיה, הגריאטריה והטיפול באדם הזקן. וכל זאת במטרה להבין ולטפל טוב יותר באוכלוסייה המזדקנת. קורס זה יהווה בסיס ידע לתחום הגריאטריה במקצוע הריפוי בעיסוק.  

הקורס יסקור את עקרונות היסוד בטיפול בבריאות הנפש וגישות הטיפול המרכזיות בריפוי בעיסוק עבור אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית. כמו כן ייבחן ייחודו של מקצוע הריפוי בעיסוק במערך בריאות הנפש במדינת ישראל על כל היבטיו.

מטרות הקורס: להקנות לסטודנט ידע והבנה באשר להשלכות ההתמודדות עם מגבלה נפשית על תפקוד וביצוע עיסוקי ועל איכות חייו של האדם לאורך מעגל החיים. הסטודנט יכיר הכרות בסיסית,  את רצף תהליך ההתערבות בריפוי בעיסוק בבריאות הנפש.

באמצעות הקורס יכיר הסטודנט את מגוון השירותים והגישות הקיימות, בכל שלבי ההתמודדות עם המגבלה, בבית חולים ובקהילה.

קורס זה נבנה במטרה לתת לסטודנטים ידע וכלים שיאפשרו להם, בזמן הלימודים ולאחריו, ללמוד אבחונים באופן עצמאי ולהעבירם בצורה מקצועית ומהימנה.  כמו כן, הקורס נועד לתת כלים מקצועיים לבחינת כלי האבחון מבחינת התאמה לאדם ופרמטרים פסיכומטריים. 

מטרות הקורס: הקניית ידע תיאורטי בנוגע למדידה ולהערכה בריפוי בעיסוק, התנסות בלמידה עצמאית של אבחון, תוך רכישת כלים באיתור חומר מקצועי וקליני אודות אותו כלי , התנסות בהוראה של כלי אבחוני, חשיפה למגוון כלי הערכה בריפוי בעיסוק.

במסגרת הקורס יושם דגש על פיתוח למידה עצמאית של הסטודנטים, העמקה בנושאים מרכזיים חוצי תחומים ברצף העשייה של הריפוי בעיסוק ופיתוח הזיקה בין הידע התיאורטי לידע המעשי.

רצף חקירת הנושא יערך בו זמנית במקביל בתחומי הריפוי בעיסוק: ילדים, מוגבלויות הפיזיות, בריאות הנפש, גריאטריה ועוד. הליווי וההכוונה של קבוצות הלמידה הקטנות יעשו ע”י מרצים מומחים בתחומם.

הקורס עוסק בעקרונות הבסיסיים להערכה וטיפול בריפוי בעיסוק באנשים עם מוגבלות בעקבות פגיעה נוירולוגית. ההתמקדות באנשים שעברו אירוע מוחי ופגיעת חוט שידרה.

מטרות הקורס: להקנות ידע תיאורטי ויישומי בשיטות הערכה, אבחון וגישות טיפול למטופלים עם פגיעות נוירולוגיות שונות.

קורס ראשון בריפוי בעיסוק בתחום הגריאטרי. בחלק זה של הקורס הסטודנטים ילמדו תכנים הקשורים לריפוי בעיסוק ולאוכלוסיית הזקנים.

מטרות הקורס: לימוד נושאים הקשורים לאוכלוסיות הזקנים מנקודת מבט של הריפוי בעיסוק.

הכרות עם מונחי יסוד בתחום של עיצוב מכליל וטכנולוגיה מסייעת דיון בפרקטיקות מכלילות ופרטניות העמקת הידע והרחבת פריזמת ההתבוננות על ההקשרים הסביבתיים המשפיעים על המרחב והשיח הטיפולי. חשיפה והיכרות עם קבוצות מגוונות ונרטיבים מרכזיים בחברה הישראלית. העמקה והבנה בקיומו של ההקשר התרבותי והשפעתו על האדם, מקבל השרות, על המטפל- נותן השרות ועל המפגש הטיפולי כולו • הקניית פריזמת הסתכלות ומתן כלים בסיסיים לניתוח ותכנון מפגש טיפולי המביא בחשבון את מגוון השונות האנושית והתרבותית בתוכו.

הקורס נועד לתת יסודות להבנת תפקיד הריפוי בעיסוק בהתערבות טיפולית בקרב אנשים עם לקויות קוגניטיביות ולתת כלים לאבחון וטיפול באוכלוסייה מגוונת זו.  הקורס יעסוק באבחון וטיפול במיומנויות קוגניטיביות מרכזיות ובהבנת הגישות והמודלים המרכזיים בשיקום קוגניטיבי.

מטרות הקורס: הכרה של מושגי יסוד וגישות טיפול מרכזיות בשיקום אנשים עם לקויות קוגניטיביות. פיתוח חשיבה קלינית בשיקום אנשים עם לקויות קוגניטיביות, פיתוח חשיבה אינטגרטיבית בבחירת אבחונים וגישת טיפול מותאמים למאפייני המטופל ולסביבתו. התנסות בנקודות ראשיות בתהליך המפגש עם אדם עם לקות קוגניטיבית.

הקורס יסקור את עקרונות הטיפול בפגיעות ובמצבים שונים בגף העליון, באופן תיאורטי, בהדגמות ובהתנסות מעשית. כמו כן יושם דגש על רכישת יכולת מעשית לבניית סדים והתאמתם.

מטרות הקורס: להקנות ידע תיאורטי ויישומי בתחום שיקום הגף העליון. הבנת הקשיים התפקודיים של האדם הנובעים ממגוון הפגיעות בגף העליון ותפקיד המרפא בעיסוק בשיקומו של המטופל.

התנסות בבנייה ובהתאמת סדים כחלק אינטגרלי מהטיפול בריפוי בעיסוק בשיקום היד.

הכרת תחומי טיפול ייחודיים בריפוי בעיסוק הפיזיקלי וטכנולוגיות בשיקום. מטרות הקורס: העמקת ידע בתחומי טיפול במוגבלויות פיזיות שונות. הכרת תחומי התמחות ייחודיים וחדשניים בשיקום פיזיקלי. העמקת ידע ב Clinical Reasoning.

מאפיינים התפתחותיים, רגשיים וקוגניטיביים של מתבגרים ובוגרים צעירים, כולל פסיכופתולוגיה בגילאים אלה,  בדגש על תפקיד הריפוי בעיסוק בעבודה עימם במגוון גישות וסביבות טיפוליות.

מטרות הקורס: הקניית ידע תאורטי ויישומי בתחום הפסיכיאטריה של מתבגרים ובוגרים צעירים ותפקיד הריפוי-בעיסוק בעבודה עם גילאים ייחודיים אלה הסטודנטים יכירו מושגים בסיסיים התפתחותיים הקשורים בגיל ההתבגרות והבגרות הצעירה וילמדו את תפקיד המרפאה בעיסוק בהתמודדות עימם. הסטודנטים יזהו מודלים עדכניים בשירותי בריאות הנפש בגילאים אלה תוך זיהוי גישות של ריפוי-בעיסוק וגישות אינטרדיספלינריות המתייחסות לרצף הטיפול באוכלוסייה זו. כמו כן יוצגו נושאיים ייחודים לגילאים אלה כמו מעורבות הורים בטיפול, שימוש בחומרים וכו’.  

קורס שני בריפוי בעיסוק גריאטרי, בחלק זה של הקורס הסטודנטים נחשפים להתערבות הריפוי בעיסוק באוכלוסיית הזקנים בחלוקה למחלות ולמסגרות טיפול בגריאטריה.

מטרות הקורס: הסטודנטים יכירו את מסגרות הטיפול בגריאטריה , ילמדו מושגים מרכזים בטיפול בזקן, יבינו את הייחודיות של ההתערבות בריפוי בעיסוק בזקנה ויתנסו במפגש עם זקנים בביצוע מטלות הקורס.

הקורס מקנה הכרות ראשונית עם תורת העבודה (ארגונומיה) מנקודת מבט ייחודית של מרפאים בעיסוק. במהלך הקורס ילמדו הסטודנטים מושגי יסוד בארגונומיה ויוסבר להם האופן בו ניתן למנוע פגיעות תעסוקתיות. האמור נותן כלים לזיהוי ואיתור של גורמי סיכון בסביבת העבודה שהינם הבסיס להתאמה ארגונומית של סביבות עבודה מגוונות.

מטרות הקורס: הקניית ידע בסיסי בארגונומיה, מתן כלים יישומיים בתחום הארגונומי וחשיפה לטכנולוגיה רלוונטית, התנסות בזיהוי של גורמי סיכון ובניית תכנית התערבות ארגונומית בסביבות עבודה מגוונות, חשיפה לתפקיד המרפאים בעיסוק במערך הארגונומי.

הקורס מתמקד בהקניית ידע תיאורטי ומעשי בתחומים של תסמונת הרצף האוטיסטי (Autism (Spectrum Disorder  ומוגבלות שכלית התפתחותית Intellectual Developmental Disabilities)  (. במהלך הקורס נתייחס לתפקוד ומאפיינים בתקופות החיים השונות, תוך מיקוד באשר למרחב העשייה הייחודית בריפוי בעיסוק. בשיעורים יוצגו הגדרות, תיאוריות מרכזיות, תהליכי אבחון והערכה, גישות טיפול והתערבות וכן תוצג ייחודיות ההתערבות בריפוי בעיסוק באוכלוסיות אלו באופן מעשי.

מטרות הקורס: הקניית ידע תיאורטי ובעיקר מעשי ויישומי באשר למרחב העשייה המקצועית בריפוי בעיסוק באוכלוסיות אלו.

העבודה המקצועית בריפוי בעיסוק במסגרות חינוכיות היא ייחודית, מאופיינת במפגש עם התלמידים בסביבתם הטבעית, מחייבת שיתוף פעולה בצוות רב ובין מקצועי ושונה במאפייניה עד מאוד מהעבודה המקצועית בריפוי בעיסוק ע”פ המודל הרפואי. הקורס יציג את מאפייני העבודה המקצועית בריפוי בעיסוק  במסגרות חינוכיות מגוונות, תוך סקירת מודלים מרכזיים בשימוש מרפאים בעיסוק בעבודתם במערכת החינוך. לצד למידה תיאורטית, יערך סיור במתי”א פתח תקוה בו יפגשו הסטודנטיות מרפאות בעיסוק שעובדות במגוון מסגרות חינוכיות, כך שייחשפו לעשייה היומיומית המקצועית והייחודית.

מטרות הקורס: הבנת מאפייני העבודה הייחודיים במסגרות חינוכיות והבנת התרבות הארגונית הייחודית בעבודה במסגרות אלו. הסטודנטית תכיר מגוון מסגרות חינוכיות בהן עובדים מרפאים בעיסוק וכן את מאפייני העבודה ורצף ההתערבות המקצועית, תוך למידת מודלים טיפוליים האופייניים לעבודה במסגרות חינוכיות שונות.

במסגרת הקורס יושם דגש על הקניית ידע תיאורטי ויישומי לעריכת אבחון והבניית ההתערבות בריפוי בעיסוק לילדים. יוצגו המאפיינים המייחדים את ההשתתפות בעיסוקים של קבוצת הילדים ככלל וכן של תת קבוצות המתמודדות עם הפרעות ספציפיות. הקורס יכוון להבנת הקשר בין קשיי תפקוד והשתתפות של ילדים בעיסוקים המאפיינים את בני גילם לבין תהליך ההערכה ובניית תכנית טיפול מתאימה. צביון הלמידה אשר יתווה את הקורס יכוון לתהליכים המאפשרים התנסות באינטגרציה בין ידע תיאורטי ומעשי תוך כדי תרגול במעבדה הקלינית ובסימולציה.

הקורס מתמקד בהתנסות מעשית בעריכת מחקר בריפוי בעיסוק. הסטודנט יתנסה  בכל שלבי המחקר, מתכנון ועד ביצוע וניתוח הממצאים.  הקורס נמשך לאורך 3 סמסטרים ומתבצע בקבוצות מחקר קטנות והנחייה אישית בכל הליך עריכתו.  מנחי הקורס מביאים נושאים ומחקרים משמעותיים בתחומים שונים בריפוי בעיסוק, תוך מתן אפשרויות בחירה בהתאם לעניין של הסטודנט.

מטרות הקורס: רכישת ידע בסיסי וכלים ראשוניים להבנה, תכנון וביצוע מחקר בריפוי בעיסוק, התנסות בביצוע כל שלבי המחקר: חקר ספרות וכתיבת הצעת מחקר, איסוף נתונים, ניתוח סטטיסטי של נתוני המחקר,  דיווח תוצאות ומסקנות, התנסות בכתיבת תוצאות המחקר בשני אופנים: (א) דיווח בכתב, דרך עבודת סמינר (ב) דיווח דרך הצגת פוסטר מונחה.

הקורס עוסק בהתנסות בבניית תהליכי טיפול תוך חשיבה קלינית בתחום הפיזיקלי ולמידת כללי כתיבת דו”ח סיכום טיפול.

מטרות הקורס: אינטגרציה של החומר הנלמד במהלך הקורסים השונים בתחום הפיזיקלי דרך תיאורי מקרה. תרגול בניית תהליכי ההתערבות בריפוי בעיסוק הכוללים קביעת מטרות טיפול, בניית תוכניות טיפול, יישומם ובדיקתם. בנוסף, למידת כתיבת דו”ח סיכום.

טיפול קבוצתי והתערבויות קבוצתיות בריפוי בעיסוק מתקיימים כיום במרבית המסגרות בהן עובדים מרפאים בעסוק, וברצף גילאים נרחב. לפיכך, קיימת חשיבות  לרכוש ידע תיאורטי ולקבל כלים מעשיים בהנחיית קבוצות כבר משלב רכישת המקצוע. במסגרת הקורס יושם דגש על הבנת הדינמיקה והתהליכים הבין אישיים המתרחשים בקבוצות טיפוליות, בנוסף לרכישת כלים לתכנון התערבויות טיפוליות קבוצתיות, ע”פ מודלים מתחום הריפוי בעיסוק. במסגרת הקורס  ירכוש הסטודנט ידע ומיומנויות בסיסיות  של הנחית קבוצה במקביל לעיבוד החוויה והלמידה כמשתתף בקבוצה.

מטרות הקורס:

  • רכישת ידע תיאורטי במגוון נושאים הקשורים לתהליכים המתרחשים בקבוצה. 
  • רכישת כלים לתכנון התערבות קבוצתית בריפוי בעיסוק.
  • רכישת כלים לניתוח תהליכים קבוצתיים. 
  • התנסות  מעשית בהנחיית קבוצת עמיתים במסגרת השיעור.

מהותו של הקורס העשרת הידע של הסטודנט והעלאת המודעות לחשיבות הנגישות והתאמת הסביבה ככלל, כמפתח לחיים עצמאיים ולשמירה על זכויות אדם.  בקורס ייבחנו תהליכי חקיקה, תקינה ויישום בנושא הנגישות בישראל ובעולם תוך הדגשת תפקיד הריפוי בעיסוק בתהליכים אלו. תובא סקירה של צרכי הנגישות במתן שירותים שונים ובקרב מוגבלויות שונות. הסטודנטים יתנסו בבחינה ביקורתית של מערכי התאמות נגישות מגוונים.

מטרות הקורס: יצירת הכרות מעמיקה עם הנושא של התאמות סביבה, עם דגש על עולם הנגישות, על כל רבדיו. הבנה של מגוון ההתאמות והמענים האפשריים בתחום הנגישות עבור  אנשים עם מוגבלויות שונות. רכישת כלים בסיסיים להבנת האספקטים השונים של הערכת נגישות השרות.

מטרת הקורס הינה ליצור הכרות עם הנושא של התאמת דיור והתאמת סביבת המגורים למגוון אוכלוסיות. הסטודנטים יכירו מושגים בסיסיים בתחום זה, ייחשפו לתהליך התאמת הדיור, דילמות וקשיים ביישום ולכלים בסיסיים של מרפאים בעיסוק העוסקים בהתאמת דיור. בנוסף, יתנסו הסטודנטים בהתאמה של חללים שונים למגוון צרכים/אוכלוסיות.

במהלך הקורס ייפגשו הסטודנטים עם מונחים מעולם התוכן של סנגור וסנגור עצמי, ילמדו את שלבי הסנגור ויעמיקו במודלים שונים של סנגור ובמיומנויות הנדרשות לצורך ביצוע הליכי סנגור משמעותיים. בנוסף, הסטודנטים ייפגשו עם אנשים עם מוגבלות המייצגים קבוצות מגוונות, אנשים שניסיונם כולל מעורבות פעילה בסנגור עצמי, ונציגי ארגוני סנגור פעילים. באמצעות הרצאות, מפגשים אישיים עם אנשים עם מוגבלות, עבודה קבוצתית ודיונים תתאפשר לסטודנטים התמודדות עם דילמות הכרוכות בתהליך הסנגור על רמותיו השונות. במהלך הסמסטר יתקיימו ארבעה מפגשים במתכונת של סדנא, ויוקדש זמן להתנסות בביצוע בפועל של תהליך סנגורי יישומי. 

מטרת הקורס: לפתח אצל הסטודנטים הכרות מקדימה עם עולם הסנגור, ידע בנוגע לתהליכי סינגור, הכרות עם החוק והמשפט בהקשר הסנגורי והכרה בחשיבותם של תהליכי הסנגור ברמת הפרט והארגון. כמו כן, תינתן לסטודנטים הזדמנות להתנסות בהליכים סנגוריים תוך התייחסות לתפקיד המטפל/איש המקצוע בתהליך הסנגורי.

קורס זה מוסיף נדבך חשוב על הידע התיאורטי שנלמד בקורסים קודמים, בכך שהוא מאפשר לסטודנטים להתנסות בתהליך טיפולי מלא- מבניית הפרופיל העיסוקי, דרך הערכת הביצוע העיסוקי, כתיבת מטרות, בניית תכנית טיפול וסיום טיפול. זאת תוך למידת עמיתים סביב ליווי לקוח נבחר, תוך קבלת תמיכה ועזרה מסגל הקורס.  הקורס מאפשר לסטודנט להביא דילמות מקצועיות ולקבל מענה וליווי. זוהי הזדמנות ללמוד כיצד להבין את הידע שרכשתי ולתרגמו לעשייה, ולפתח את המיומנויות המקצועיות כמרפא/ה בעיסוק בתחום בריאות הנפש. כמו כן תינתן טעימה מהתערבויות מקדמות החלמה, שנלמדות בבית הספר לשיקום שילוב והחלמה בברה”נ.

בסדנה יוגדרו מושגים מעולם המיניות, הרלוונטיות שלהם לתחומי העיסוק בריפוי בעיסוק ודוגמאות להערכה והתערבות בריפוי בעיסוק בתחום זה.

מטרות הסדנה: הקניית ידע תאורטי ויישומי בתחום המיניות והבנה רחבה יותר של תפקיד המרפאה בעיסוק בתחום זה. הסטודנטים יכירו מושגים בסיסיים בתחום וייחשפו למודלים עדכניים בתחום זה. כמו כן, יתנסו בהעלאת הנושא במסגרת הכשרתם הקרובה כך שיוכלו לעבד ולדון בכך במסגרת הסדנה הנוכחית. הסדנה חותרת ליצירת שיח מקדם לגיטימציה לעיסוק בתחום, ומכוונת לקידום תחושת המסוגלות של הסטודנטים להעלאת הנושא במסגרת מקצועית.