החוג להפרעות בתקשורת בקריה האקדמית אונו מחויב למצוינות במחקר ולחדשנות מדעית. אנו מובילים מחקרים פורצי דרך בתחום ההפרעות בתקשורת, במטרה להעמיק את ההבנה המדעית, לפתח גישות טיפוליות מתקדמות ולשפר את איכות החיים של אנשים עם הפרעות בתקשורת.

חדרי התרגול לפרקטיקום באודיולוגיה, כוללים את כלל הציוד הנדרש בקליניקה לביצוע בדיקת שמיעה סטנדרטית, וזאת על מנת לאפשר לסטודנטים לתרגל את בדיקות השמיעה (סטודנט בודק וסטודנט נבדק) כפי שידרשו לבצע במסגרת ההתנסויות הקליניות, בהם יבצעו הסטודנטים בדיקת שמיעה לנבדקים המגיעים למכון שמיעה לצורך הערכה שמיעתית, בהדרכה של קלינאית תקשורת.

חדרי התרגול, בקומת החוג, כוללים שני חדרי בדיקות שמיעה קליניים, בנוסף לארבעה חדרי בדיקות שמיעה מטופלים אקוסטית המצוידים באודיומטרים מסוג GSI-61  ו- Interacoustics AC40.

מעבדת בדיקות שמיעה מיוחדות כוללת ציוד חדיש/מתקדם לביצוע הערכת אודיולוגית מקיפה. הבדיקות המבוצעות במעבדה הן: טימפנומטריה, רפלקס אקוסטי, הדים כוכלאריים (OAE) ו-בדיקת ABR.

המעבדה משמשת את הסטודנטים בכמה שלבים במהלך שנות הלימוד. בתחילה להטמעת החומר התיאורטי שנלמד והדגמות לקראת היציאה להתנסויות קליניות. בהמשך הלימודים משמשת המעבדה להתנסות מעשית של הסטודנטים בבדיקות השונות (בתרגול אחד על השני) בהדרכת קלינאית תקשורת ובמקביל ליישומן באינטגרצית מקרים מעמיקה.

בנוסף, המכשור והבדיקות במעבדה זו מהווים כלי מחקר למחקרים ועבודות סמינריוניות המתבצעות בחוג.

מעבדת מכשירי שמיעה כוללת 15 עמדות המאובזרות באמצעי כיוון מכשירי שמיעה, תוכנות (Noah מבית Himsa) וממשקים לכיוון המכשירים (Noahlink Wirelees ו-Hipro). במעבדה יש מכשירי שמיעה של מיטב החברות המובילות בשוק, איתם הסטודנטים מתנסים בכיוון מכשירי השמיעה, בהאזנה להם ובמתן מענה לצרכי הלקוחות. כמו-כן, מתנסה הסטודנט בלקיחת מידות מהאוזן וכן צופה בהליכי ולידציה וורפיקציה עם מכשירי השמיעה.

המעבדה לעיבוד אותות וחקר תפיסה שמיעתית בקריה האקדמית אונו מתמקדת במחקר מקיף בתחום תפיסת הדיבור ועיבוד שמיעתי.

פעילות המעבדה כוללת:

1. פיתוח ותיקוף מבחני תפיסת דיבור בעברית, הן בתנאי שקט והן ברעש רקע.

2. בחינת תפיסת דיבור באוכלוסיות שונות, כולל צעירים ומבוגרים.

3. חקר הקשר בין עיבוד טמפורלי ותפיסת דיבור לאורך החיים.

4. מחקרים על תפיסת דיבור באמצעות ערוצים שמיעתיים וחזותיים.

5. מחקרים על למידה תפיסתית של דיבור מעוות

המעבדה מצוידת בציוד הקלטה מתקדם וכלים ממוחשבים לעיבוד אותות, המאפשרים ביצוע מחקרים מדויקים ומקיפים בתחום. מחקרי המעבדה תורמים להבנה מעמיקה יותר של תהליכי תפיסת דיבור ועיבוד שמיעתי, ומסייעים בפיתוח כלים דיאגנוסטיים תקפים בעברית.

מרכז הסימולציות של הקריה האקדמית אונו מדמה סביבה מקצועית, ומאפשרלימוד אפקטיבי, מובנה ובטוח, תוך כדי תיעוד, תחקור ומתן משוב מידי בחוג להפרעות בתקשורת נעשה שימוש בסימולציות הן בהכשרה הקלינית של הסטודנטים והן בקורסי ההדרכה. הסימולציות מבוססות על מקרים אותם מכין הסגל מראש בדומה ל”משחק תפקידים”, במטרה לפתח את מיומנויות התקשורת, המיומנויות המקצועיות ומיומנויות ההדרכה ומעניק הזדמנות ליישום של החומר המקצועי הנלמד ולהתנסות במיומנות הנדרשת בסביבה בטוחה .

המטרות העיקריות של הפעילות במרכז הסימולציה הן הוראה, הכשרה ואימון הסטודנטים בתחום הידע התיאורטי ובמיומנויות המעשיות, וצמצום הפער בין האקדמיה לפרקטיקה המקצועית בתחום הידע התיאורטי ובמיומנויות המעשיות.

לאורך שנים ב’ ו ג’, כחלק משעות ההכשרה הקלינית בתואר, הסטודנטים שלנו מגיעים מספר פעמים למרכז הסימולציה להתנסויות מקצועיות כגון אבחון מטופלים, העברת טיפולים ושיחות עם בני משפחה. בנוסף, במסגרת קורסי ההדרכה שלנו, המשותפים עם החוג לריפוי בעיסוק ומיועדים למדריכים קליניים משני הסקטורים, נערכים סדנאות סימולציה עם שחקנים ותרגולים מעשיים של פגישות הדרכה במרכז הסימולציה.

במהלך ימי הפעילות במרכז כל סטודנט או מדריך מתנסה בסימולציה מצולמת יחד עם שחקן, צופה במתנסים האחרים המשתתפים באותה סימולציה ומשתתף בתחקיר קבוצתי המבוסס על קטעי הסימולציה המצולמים.

מרכז הסימולציות

בין התרחישים בהם מתנסים הסטודנטים ניתן למנות לקיחת אנמנזה וביצוע בדיקת שמיעה לאדם מבוגר, לקיחת אנמנזה מבת זוג של מטופל שעבר אירוע מוחי, מפגש ראשוני עם אמא טרום אבחון שפתי לילד, אינטייק למשפחה של תינוקת עם ליקוי בשמיעה, מפגש אבחוני ראשוני עם מטופל עם אפזיה שהגיע למרכז שיקום, הדרכת הורים לילד עם גמגום, שיחת סיכום שנת טיפול ועוד. בחירת התרחיש נעשית בהתאם לשלב בו כל סטודנט נמצא בתהליך ההכשרה, ובמהלך הסימולציות באות לידי ביטוי הן מיומנויות תקשורת בינאישית הנלמדות בקורס נפרד כחלק מתכנית הלימודים, והן מיומנויות מקצועיות שונות כיישום של החומר התיאורטי הנלמד במהלך התואר. לסימולציות חלק חשוב בהכשרתם של הסטודנטים שלנו והפיכתם לאנשי מקצוע ובפיתוח תחושת מסוגלות ביכולתם להשתלב כקלינאי תקשורת לאחר סיום הלימודים, כמו גם בהכשרת המדריכים הקליניים לביצוע ההדרכה באופן מיטבי.

מתוך משובים של סטודנטים ומדריכים לאחר ההתנסות במרכז הסימולציות:

  • “מרתק. התנסות שהוציאה מאזור הנוחות”
  • “מדמה ונותן יתרון קליני ללא הלם ראשוני”
  • “הבנתי כמה חשוב להקשיב למטופל”
  • “לקחתי תובנות לגבי אופן ניהול הזמן תוך הטיפול”
  • “העלה מודעות ורפלקציה עצמית”
  • “שובר שגרה ומעשיר. העניק כלים של תקשורת ושל שיח עם בני אדם. העברת התכנים היתה בצורה מלמדת ופרקטית, מחוברת לחוויה”
  • “סימולציה עם שחקנים נותנת נופך נוסף ומוסיפה המון”
  • “היה אפקטיבי – הרגיש אמיתי ולא בכאילו. יצר עולם תוכן משותף עם המודרך”
  • “הסימולציות חשובות. מכריחות לעבור את התהליך ו”מושיבות” את זה מאוד טוב. חורט את הידע”
  • “הגעתי עם ציפיות גבוהות והקורס עמד בציפיות. הסימולציות היו משמעותיות”
  • “הסימולציות חשובות, וההתנסות במרכז הסימולציות העצימה את חווית הלמידה וההתנסות”