שלוש סיבות טובות ללמוד אצלנו

דר חנה פוטר כץ
ללמוד מהמרצים המובילים בתחום, העובדים במגוון מסגרות עם אוכלוסיות שונות, ומביאים עמם ידע וכלים עדכניים מהשטח
סטודנטים צועדים בחצר הקמפוס
הכשרה קלינית במגוון מסגרות במערכות הבריאות, החינוך והקהילה, המאפשרת התנסות בעבודה עם מגוון אוכלוסיות וצרכים
מרכז סימולציות
התנסות קלינית במרכז הסימולציות של אונו, המדמה מפגש קליני עם מטופלים ובני משפחותיהם

תוכנית הלימודים

למי זה מתאים?

אם יש לך שאיפה לרכוש מקצוע טיפולי מרתק ומספק, רצון לעזור ולפעול לשיפור איכות החיים של ילדים ומבוגרים, אם תחום הפרעות התקשורת מעניין אותך והיית רוצה לעסוק בתחום המאפשר עבודה עם מגוון אוכלוסיות וגילים – תואר .B.A הפרעות בתקשורת הוא המסלול עבורך.

בני אדם הם יצורים חברתיים והתקשורת עומדת בבסיסה של כל אינטראקציה חברתית.

בישראל חיים כ- 800,000 איש (ילדים ומבוגרים) המתמודדים עם הפרעות תקשורת שונות: איחור ברכישת שפה, פגיעות נרכשות בשפה, שיבושי הגייה, הפרעות בשטף הדיבור ובקול, קשיי בליעה וקשיי שמיעה. קשיים אלו יכולים להופיע כבר בגיל הינקות ועד לגיל המבוגר ומשפיעים על היכולת שלנו לתקשר באופן מיטבי עם הסביבה שלנו ולתפקד באופן מיטבי בחיי היומיום, כיחידים וכחלק מקהילה.

קלינאי התקשורת פועלים לשיפור התפקוד ואיכות החיים של המטופלים, באופן שיאפשר להם לקיים תקשורת טובה ככל האפשר עם סביבתם.

בוגרי ובוגרות התואר משתלבים במגוון תפקידים במסגרות החינוך, במערכות הבריאות, במגזר הפרטי – במכונים פרטיים, בחברות הייטק שמפתחות תוכנות תקשורת ואביזרי עזר לתקשורת שפתית, בחברות מכשירי שמיעה ואביזרי עזר לשמיעה בעמותות ובקהילה.

 

תכנית הלימודים

תוכנית הלימודים לתואר ראשון בהפרעות תקשורת היא רחבה וכוללת תכנים מעולם הרפואה, פסיכולוגיה ובלשנות.

במסגרת התוכנית לומדים הסטודנטים והסטודנטיות על מגוון הפרעות בשמיעה, בדיבור, בשפה, בתקשורת ובבליעה אצל ילדים, באוכלוסיה הבוגרת ובגיל השלישי.

צוות המרצים בתוכנית מורכב מאנשי מקצוע העובדים בתפקידי מפתח במגוון מסגרות קליניות ועם מגוון אוכלוסיות, ומחברים את הידע התיאורטי לניסיון שלהם מהעבודה בשטח.

שנים ג’ – ד’ כוללות סמינרים מחקריים בתחומי השפה, הדיבור והשמיעה.

התוכנית כוללת התנסות מעשית מלווה הדרכה החל מהשנה הראשונה, הכוללת תצפיות, התנסויות במרכז הסימולציה של הקריה עם שחקנים המדמים מפגשים קליניים עם מטופלים ובני משפחה, וכן יציאה לשטח הקליני לעבודה עם מטופלים במגוון מסגרות עם הדרכה וליווי צמודים.

בנוסף, ההכשרות הקליניות מאפשרות ללומדים להיחשף לעבודה עם מגוון גילים ואוכלוסיות, הודות לשיתופי פעולה ייחודיים עם מגוון ארגונים, ביניהם בתי חולים כללים ושיקומיים, מסגרות להתפתחות הילד בקופות חולים, מסגרות לחינוך מיוחד ועמותות (בקול, מיחא, מעגן ועוד).

 

רשימת קורסים

שנה א’

  • מבוא לבלשנות
  • פונטיקה
  • התפתחות נורמאלית של שפה ודיבור
  • אודיולוגיה בסיסית
  • מבוא למדעים מדוייקים
  • מבוא לאנטומיה של האדם
  • מבוא לפיזיולוגיה כליית
  • מבוא למקצועות הבריאות
  • מבוא לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה
  • מבוא להיסטולוגיה ופתולוגיה כללית
  • מבוא לגנטיקה
  • ביולוגיה של התא
  • אנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת העצבים
  • מבוא לפסיכולוגיה
  • פסיכולוגיה התפתחותית
  • רפואת ילדים
  • התפתחות סנסו-מוטורית תקינה ופתולוגית
  • תהליכים קבוצתיים
  • ניתוח מאמר מדעי וחיפוש במאגרי מידע
  • מונחים מקצועיים באנגלית
  • שיטות מחקר וסטטיסטיקה
  • התנסויות קליניות בדיבור
  • פרקטיקום באודיולוגיה בסיסית

שנה ב’

  • הפרעות שפה בילדים
  • הפרעות היגוי פונטיות ופונולוגיות
  • ניתוח דגמי דיבור
  • הפרעות שפה ודיבור נוירוגניות במבוגרים
  • הפרעות מוטוריות נרכשות בדיבור
  • אקוסטיקה במדעי השמיעה והדיבור
  • מבוא למדע הדיבור
  • מכשירי שמיעה
  • התפתחות שפה בגילי ביה”ס
  • הפרעות קול
  • הפרעות בשטף הדיבור
  • אודיולוגיה מתקדמת
  • רעש והשפעתו על האדם
  • פסיכופתולוגיה- דרכי אבחון וטיפול
  • אתיקה רפואית ויחסי מטפל-מטופל
  • נוירולוגיה
  • מחלות אא”ג
  • סטומטולוגיה
  • אנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת השמיעה
  • מעבדת עיבוד אותות
  • שיקום שמיעה
  • פסיכואקוסטיקה
  • הפרעות שמיעה אצל ילדים
  • כתיבה מדעית
  • אינטגרציה קלינית באודיולוגיה
  • תרגיל בהפרעות קול
  • קורס אבחונים
  • אינטגרציה קלינית בדיבור
  • פרקטיקום באודיולוגיה מתקדמת
  • הכשרות קליניות

שנה ג’

  • לקות בשמיעה- היבטים תיאורטיים וקליניים
  • הפרעות בליעה
  • רכישת כישורי הקריאה והכתיבה
  • מיומנויות תקשורת בינאישית
  • תקשורת תומכת חלופית
  • חידושים ונושאים מתקדמים באודיולוגיה
  • סדנה במיומנויות קליניות בטיפול בהפרעות שפה במבוגרים
  • סדנת אוטיזם
  • סדנה מיומנות קלינאית תקשורת בטיפול שפה בילד
  • סמינר בהפרעות דיבור קול ושפה
  • סמינר באודיולוגיה
  • אינטגרציה קלינית באוכלוסיות מיוחדות
  • אינטגרציה קלינית בשפה ודיבור
  • אינטגרציה קלינית – ניתוח ארועים (שמיעה)

שנה ד’

  • קלינאית התקשורת במערכת החינוך
  • אבחון דידקטי
  • לקויי למידה
  • שתל השבלול
  • גורנטולוגיה והפרעות בתקשורת
  • מעבדה באודיולוגיה מתקדמת
  • מעבדה במכשירי שמיעה
  • סדנה בהיבטים קליניים ביישום אמצעים בטיפול – משחק כאמצעי טיפול
  • למידה קלינית – הערכת כישורי שפה-למידה בגיל ביה”ס
  • סדנה בפיתוח קול

 

מהן המיומנויות שארכוש במהלך הלימודים?

  • עבודה בצוות רב מקצועי
  • אבחון זיהוי ואיתור קשיים בתקשורת (שפה, דיבור ושמיעה).
  • התאמת הטיפול המיטבי לאוכלוסייה עם לקויות שפה, דיבור ושמיעה.
  • ליווי והדרכת בני משפחה ומטפלים עיקריים.
  • למידה עצמית, רכישת מיומנויות מקצועיות חדשות וחשיבה ביקורתית.
  • הובלת מחקרים ופיתוח כלים לאיתור, אבחון וטיפול בתחומי השפה השמיעה והדיבור.

 

באילו תפקידים אפשר להשתלב?

בוגרי ובוגרות התואר משתלבים כקלינאי תקשורת במגוון מסגרות במגזר הציבורי והפרטי:

  • משרד החינוך – גני ילדים, בתי ספר בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד
  • מכונים להתפתחות הילד
  • קופות חולים ומרכזי טיפול יום
  • בתי חולים
  • קליניקות פרטיות
  • משרדי ממשלה
  • עמותות

מוזמנים.ות לצפות בהרצאה קצרה ומרתקת של ד”ר חנה פוטר-כ”ץ, בנושא מערכת שיווי המשקל והשפעתה על איכות החיים שלנו:

אני מאמין
חנה-פוטר-כץ
ד"ר חנה פוטר כץ ראש החוג להפרעות בתקשורת
היכולת האנושית הייחודית שלנו לתקשר באמצעות שפה, דיבור ושמיעה היא תהליך מרתק שנמצא בחזית המחקר המדעי והטכנולוגי בתחום מדעי המוח. איתור מוקדם, אבחון וטיפול ומניעה של תקלות בתקשורת בין בני אדם הם תחומי העשייה של קלינאי התקשורת. בקריה האקדמית אונו תקבלו, מסגל אקדמי וקליני מוביל, את הכלים להיות קלינאי תקשורת פורצי דרך בטיפול, במחקר ובהובלת שינוי פני החברה בישראל.
גם אני בוגרת אונו
סנדי-אבו-אל-עדס-בוגרת-לידיעון-קלינאות-תקשורת
סנדי אבו אל עדס ללימודי דוקטורט בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת NYU
המרצים הכי טובים בארץ. פשוט כך. הידע שלהם וההכוונה בנו אותי מקצועית. כערביה היה לי חשוב להשתלב בעבודה עם האוכלוסיה הערבית והם גם אפשרו לי לעבוד במהלך ההתנסות לצד קלינאית דוברת ערבית מה שמאד עזר לי בהמשך
גם אני סטודנטית באונו
שי-פייס-scaled
שי פייס סטודנטית החוג להפרעות בתקשורת
החוג להפרעות בתקשורת זה מסלול ארוך שבו למדתי לאורך כל הדרך… אני מרגישה שהחוג שלנו הוא מעבר למקצוע בחיינו, הוא שיעור ענקי לחיים! אני נהנת ללמוד ומרגישה שיש לנו את המרצות הכי איכותיות בתחום. מאתגר למצוא נשות מקצוע שמגיעות מהשטח וגם מלמדות, כך שאנחנו מרוויחות מכל העולם…
גם אני בוגרת אונו
מזל-שתו-קלינאות-תקשורת
מזל שתו קלינאית תקשורת בהתפתחות הילד מאוחדת
זהו מקום מלא בזיכרונות טובים עבורי. בתקופה זו, הרחבתי את אופקי, רכשתי ידע רב ומעמיק ממובילי התחום בארץ וגם יצרתי חברויות לחיים
גם אני סטודנטית באונו
דור-עובדיה-סטודנטית-שנה-ד-החוג-להפרעות-בתקשורת
דור עובדיה סטודנטית החוג להפרעות בתקשורת
התואר להפרעות בתקשורת מעמיק בקשר בין שפה, דיבור ושמיעה, ומקנה ידע תיאורטי, קליני ורגשי בליווי סגל מקצועי ומנוסה. הלימודים מרתקים וכוללים הכשרה מעשית מקצועית הנוגעת במגוון רחב של תחומים, ומהווה בסיס בהמשך הדרך לאפשרויות תעסוקה מגוונות.
גם אני בוגרת אונו
אסנת-כהן-בוגרת-החוג-להפרעות-בתקשורת
אסנת כהן בוגרת החוג להפרעות בתקשורת
החוויה שלי כסטודנטית בקריה האקדמית אונו הייתה מעשירה ומשמעותית! זכיתי ללמוד ממרצים איכותיים ובכירים בתחום ולהיתרם מניסיונם המקצועי ועולמם האישי כמטפלים. אין ספק שההכשרות המעולות והכלים הרבים שקיבלתי, לצד היחס האישי והתומך - ישרתו אותי מאוד כקלינאית תקשורת בעתיד!

חשוב שתדעו

תואר יישומי – החל מחיבור הידע והכלים לשטח ועד להתנסות הקלינית
לימודים הכוללים כלים והכנה לעבודה בצוות רב מקצועי של מקצועות הבריאות
יחס אישי לכל סטודנט וסטודנטית לאורך הלימודים

מה נדרש כדי להתקבל

קבלה ישירה:

פסיכומטרי בציון 620 ומעלה + זכאות לבגרות + מעבר ראיון קבלה + אנגלית מתקדמים א’ והצהרת בריאות

או

ציון סכם של 630 ומעלה + מעבר ראיון קבלה + אנגלית מתקדמים א’ והצהרת בריאות

או

תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה מוכר קודם ממוצע 85 ומעלה + מעבר ראיון קבלה + הצהרת בריאות
תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה מוכר במדעים בממוצע 80 ומעלה + מעבר ראיון קבלה + הצהרת בריאות

או

זכאות לתואר שני (תואר מוסמך) ממוסד אקדמי מוכר ע”י המל”ג בממוצע 85 ומעלה + מעבר ראיון קבלה + הצהרת בריאות

או                                                                                                                            

קבלה ללא פסיכומטרי נתיב למקצועות הבריאות:

תנאי קבלה – זכאות לתעודת בגרות בממוצע 90 ומעלה הכוללת:

א. ציון 85 ומעלה בהיקף 5 יח”ל באנגלית

ב. ציון 90 ומעלה בהיקף 4 יח”ל במתמטיקה / ציון 70 ומעלה ביהקף יח”ל במתמטיקה + ראיון קבלה

ימי לימוד: ימי ב’ ו- ד’ בין השעות 8:30-16:00

משך המכינה: 4 שבועות

 

קבלה ללא פסיכומטרי מכינה למקצועות הבריאות:

תנאי קבלה – זכאות לתעודת בגרות מלאה וראיון קבלה

ימי לימוד: ימי ב’, ד’, ו- ה’ בין השעות 8:30-16:00

משך המכינה: 9 שבועות

רוצה לדעת עוד?