ניהול קמפיינים צעד-צעד, כלי דיגיטל והרבה התנסות מעשית.
הכירו את יורי גנקין, מומחה שיווק דיגיטלי וקמפיינים, שמאמין בפרקטיקה ומשלב אותה בקורסים שלו. הכירו אותו
שיווק דיגיטלי מורכב מלא מעט תתי-תחומים מרתקים, ומי שהתחום הזה מושך אותו, ימצא את במהרה את תת התחום שבשבילו. יורי גנקין, מומחה קידום ממומן, בהחלט יודע דבר או שניים על הפוטנציאל הגלום בתחום השיווק הדיגיטלי, וזה בדיוק מה שהוא מעביר לסטודנטים שלו.
ספר לי קצת על עצמך. איך הגעת לתחום של שיווק דיגיטלי?
אני עוסק ומתמחה בתחום הפרסום והשיווק בכלל ובתחום הדיגיטל בפרט כבר 12 שנים. ביום יום שלי אני עוסק בשני כובעים מרכזיים, האחד הוא ליווי מעשי של ארגונים וחברות בארץ ובעולם, שאני בונה להם את המעטפת השיווקית, ועוסק בבניית אסטרטגיה, ניהול קמפיינים ברזולוציות הכי hands on, אפיון אתרים. למעשה, כל מה שהוא לא עיצוב גרפי ובניית אתרים זה הפורטה שלי. מעטפת 360 של דיגיטל, אופטימיזציות, בקרה, דשבורדים.הכובע השני הוא נושא ההדרכות וההכשרות. אני מרצה בקרייה האקדמית אונו כבר 5 שנים. התחלתי בקמפוס הירושלמי ואז הגעתי לקמפוס המרכזי באונו. בנוסף אני גם מרצה באוניברסיטאות נוספות. יש לי רזומה הדרכה מאד עשיר ומה שאני מביא לכל שיעור ולכל מקום שאני נמצא בו זה פרקטיקה, פרקטיקה, ופרקטיקה מ-day 1.
מה אתה מלמד בקריה האקדמית אונו?
כרגע אני מלמד בתואר ראשון, שיווק דיגיטלי ורשתות חברתיות. בעבר הייתה לי גם סדנה שאני בניתי של קידום ממומן, בקמפוס הירושלמי.
שיווק דיגיטלי הוא מטריה שכוללת נושאים רבים. איך אתה רואה את החלוקה בקורס ובאופן כללי?
אני מאמין ששיווק דיגיטלי הוא עולם גדול, מרתק, ומעניין, וזה מה שמניע אותי ומביא לי את הפאשן להתעסק בו. זו שליחות. אני מלמד ומרצה מתוך הפאשן להעביר לאחרים את הידע. מבחינת התחום עצמו, יש אבחנה מאד חשובה בין אסטרטגיה לבין היישום שלה. אי אפשר ליישם בלי לבנות אסטרטגיה ולכן אני מלמד את הסטודנטים את ה”מה”, ואח”כ את ה”איך” אבל זה תמיד ביחד. זה לא תיאורטי בשום צורה. בכל שיעור אצלי הסטודנטים מיישמים. כל שיעור עשיר בדוגמאות מגוונות מהארץ ומהעולם. בכל שיעור מקבלים אלמנט יישומי. כך למשל אני משלב לסטודנטים נגיעה מאד מהותית של קידום ממומן, שהוספתי מחוץ ל-scope של הקורס הרגיל. במהלך הקורס אני מלמד איך עושים קידום ממומן. חשוב שהסטודנטים ייצאו מהקורס שלי עם מסוגלות הכי פרקטית שיש כי אני מכין אותם לשוק העבודה.
מה זה אסטרטגיה דיגיטלית? איך בונים אותה?
אסטרטגיה דיגיטלית היא כמו מתכון שקוראים לפני שמתחילים לבשל. אסטרטגיה דיגיטלית היא המסד, התשתית. אי אפשר לצאת לקמפיין בלי ליצור תשתית אסטרטגית. אפיון ה-DNA של הלקוח, הפרסונות, המתחרים, אסטרטגיית התוכן, אסטרטגיית ההפצה וכמובן מטרות ויעדים.
התוכנית שלי מורכבת מהכל. אני מבין לעומק את הארגון, בין אם הוא מסחרי, אישיות ציבורית, עמותה. לאחר מכן אני מתקדם לאפיון קהלי יעד ברמה הפרקטית. משם אני בודק מה המתחרים עושים ואיך אני יכול לבדל את עצמי. לאחר מכן אתקדם לאסטרטגיית תוכן. הכי חשוב זה ההפצה. אילו קמפיינים, אילו זירות? לבסוף אני קובע יעדים, מטרות, תקציב ואופן חלוקתו. זו מלאכה מרתקת ומגוונת בכל ארגון ובכל עסק. לומדים את הבנייה ולאחר מכן מיישמים. בונים בקורס אסטרטגיית תוכן, ניגשים לכלי הניהול בפייסבוק. לאורך כל הקורס הפרקטיקה היא לנגד עיניי אך אני לא מתפשר על ההבנה ותיאוריה.
איפה יהיה עולם השיווק הדיגיטלי בעוד עשור? איך העולם יראה בעתיד?
שאלו אותי השבוע על טרנספורמציה דיגיטלית, חדשנות והמקום שבו נהיה עוד 5 או 10 שנים. היום קהל היעד הוא קהל מאד ביקורתי, אולי אפילו כזה שיש לו אנטגוניזם למסרים שיווקיים. לכן השיווק הדיגיטלי ימציא את עצמו מחדש מבחינת חוויית לקוח. הדגש הכי גדול הוא על חידושים. איך מייצרים חוויית משתמש חלקה, נוחה, שקופה, נעימה.
איך שנת הקורונה השפיעה על תחום השיווק הדיגיטלי?
השנה האחרונה יצרה הזדמנות מטורפת לעולם השיווק הדיגיטלי, לא רק כי הבינו שאנשים צריכים שיווק. התחום הוכיח את עצמו כדינמי. אפשר לעבוד בו כל מקום ובכל זמן, ועם כל לקוח ברחבי העולם שזה, עניין שאני חושב, במיוחד בתקופת הקורונה, שאין לו אח ורע. העדות? העלייה בכמות הסטודנטים שרוצים להירשם. הם מבינים שזה התחום להיכנס אליו כמו משפטים, חשבונאות וכדומה. אנשים מחפשים תחומים המאפשרים להם להתמודד עם נסיבות דינמיות כמו הקורונה. אנשים הבינו ששיווק דיגיטלי הוא מעבר לעוד פוסט בפייסבוק או תמונה באינסטגרם, נוצרה הבנה שיש כאן עומק שלא נראה בהסתכלות חטופה.
מה האתגרים בשיווק דיגיטלי ממה שאתה רואה ביום יום?
אני עוסק בניהול קמפיינים ברזולוציות גבוהות. הרבה ארגונים עובדים עם ספקים דיגיטליים שהם לא מוציאים מהם את המקסימום. כשאני מסתכל על הנתונים ועל הבקרה, עושה אופטימיזציות ובונה את הדשבורדים, אני רואה שיש המון אנשים שעוסקים במלאכה שאינם על הלקוח, גובים ממנו כסף שלא לצורך, ופוגעים באמינות של התחום. אנשים צריכים להתייחס לתחום כאל קריירה ולקחת אותו ברצינות. שיווק דיגיטלי זה לא רק העלאת תמונות לאינסטגרם. זה עולם תוכן יוצא דופן בגיוון שלו, וכדי להיות טוב צריך לדעת לעבוד ולהשקיע ולא לצפות לגדולות ונצורות ברגע אחד.
אם יכולת למנות שלוש תכונות למי שרוצה להתעסק בשיווק, על מה לא היית מוותר? מה חשוב שיהיה בארגז הכלים של איש שיווק דיגיטלי?
האמת שאני גם עושה לסטודנטים הכוונה תעסוקתית, מכין אותם לשוק העבודה ומלמד מה נדרש בשוק ואיך לעבור ראיון עבודה או פגישה עם לקוח.
מבחינתי, דינמיות היא הדבר הראשון שכל אדם שרוצה להתעסק בשיווק חייב. אדם צריך להיות דינמי ולהבין שרשתות חברתיות בפרט ועולם הדיגיטל בכלל הוא דינמי. הממשקים משתנים ולא צריך לאבד את העשתונות ולהידבק למנטרה מסוימת. צריך לדעת לפתוח את הראש.
דבר שני יצירתיות. יצירתי זה לא בהכרח קריאייטיב, אלא חשיבה יצירתית בעת פיצוח אתגרים. רעיונות מחוץ לקופסה.
דבר שלישי ורסטיליות. אדם צריך להיות מגוון. לדעת ולהכיר כמה וכמה פלטפורמות, להסתגל לשינויים, לשאוף כל הזמן ללמוד. לפתח את החשיבה. אין גבול ללמידה בתחום וזה מה שהופך אותו לתחום מרתק וכיף לעסוק בו כל יום.
סטודנט לתואר ראשון בתחום יכול לקדם את עצמו בעולם השיווק הדיגיטלי תוך כדי התואר או שעדיף לחכות לקבל את ההכשרה ואז לגשת לשוק?
לא רק שסטודנט צריך לקדם את עצמו במהלך התואר אלא מעבר. אפילו תוך כדי הקורס. אצלי יש סטודנטים שבמהלך קורס של 12 מפגשים, באמצעות התוכן שאנחנו לומדים, מכניסים לעצמם לקוחות. לא רק שהם לא חייבים להמתין לסיום הקורס. הם יכולים לעשות תוך כדי, אבל עם הידע. הידע הוא מאסט. מפה מתחילה הגישה שלהם. נכון, צריך ידע, אבל אין צורך להמתין לסוף התואר כדי לעשות את הצעדים הראשונים ולפתח טביעת אצבע.
מה היית מייעץ לבוגרים צעירים אחרי התואר? איך להתחיל?
אני יותר עצמאי. לצד עבודה שכירה ורגילה, אני מציע לאנשים לגשת לעולם העצמאות. זה לא קל אבל אני מאמין בו. להתחיל לגייס לקוחות, לגשת ללקוחות וליזום פנייה ללקוחות שהיינו רוצים כדי לשפר להם את הפעילות. אני מאמין בגישה היוזמת. אני לא בעד לחכות למודעות דרושים אלא ליזום, להתביית על ארגון או עסק, לעשות את שיעורי הבית בהתאם לכלים מהקורסים השונים והעז. לצד העבודה היומיומית הרגילה אני מציע למי שרוצה להשתלב לקחת את הגורל בידיים וליזם.
אם היית צריך לבחור מהלך שיווקי שלקחת בו חלק, מה היית בוחר?
לקוח שלי בתחום האי-קומרס באופנה הגיע אליי אחרי שניסה כל מיני שיטות ודברים. לאחר שלושה חודשי פעילות יחד, שינוי דפוסי חשיבה ועבודה עם הלקוח, והצלחנו להרים את הלקוח פי חמישה במחזור המכירות. זה היה מטורף, ואני גאה בזה כי זה לקוח גדול, והעבודה איתו הייתה על אמון בפלטפורמה ובשיטות העבודה. כך הגיעו התוצאות תוך שלושה חודשים. זה מטורף ומיוחד – וכל זה רק בזכות הדיגיטל, בלי מודעות פרינט ושלטי חוצות על עזריאלי.
לסיכום, ליורי יש מסר מיוחד לסטודנטים ולסטודנטים לעתיד: “אני מאד מאמין ביכולות של הסטודנטים שלי לקחת את הגורל שלהם בידיים שלהם. אני אומר את זה מתוך פאשן יש צורך באנשים טובים בתחום הזה, אנשים מקצועיים ומסורים, כאלה שיודעים ורוצים לעבוד כמו שצריך, אז קחו את הידע ועופו איתו קדימה. לא לפחד”.