הז’רגון של עולם השיווק הדיגיטלי עשוי להישמע לכם מעט זר בצעדיכם הראשונים בעולם הדיגיטל. כשנזרקות לחלל האוויר מילים שטרם הכרתם, במיוחד כשמדובר בראשי תיבות באנגלית, אתם עשויים להרגיש כאילו שכחו אתכם מאחור. מסיבה זו ממש כדאי ש-תתעדכנו ב-20 מונחים מוכרים מהענף:
עלות המעבר, או שיעור המקליקים: הכוונה היא לאחוז האנשים שמקליקים על הלינק שלכם. בין אם מדובר בלינק שממוקם במייל, בפרסומת בפייסבוק, באתר וכו’, העיקרון הוא אחיד. ככל שאחוז ה-CTR שלכם גבוה יותר, כך יותר אנשים עברו ללינק המדובר.
עלות לרכישה: עלות לרכישה היא למעשה מודל לפיו החיוב מתבצע רק אם מתקבלים לידים, מכירות או המרות. היתרון? אתם מחויבים רק על התוצאות הרצויות. פירוש הדבר הוא כמה המערכת השקיעה בלקוחות, עד שהתקבלה תוצאה אח מבוקשת, שהיא רכישה של שירות או מוצר מסוימים.
עלות לקליק: גם הוא מודל רכישה, לפיו החיוב מתבצע בעבור כל קליק אשר מוביל את הקהל לעבר אתר החברה או דף נחיתה. מן הסתם, לא כל קליק פירושו שהלקוח אכן רוכש את המוצר, אולם ה-הקלקה היא שלב ראשוני ומהותי בתהליך.
עלות לאלף: מודל רכישה נוסף לפיו החברות מחויבות על מספר הפעמים שהפרסומת שלהן מופיעה פר אלף חשיפות. חשוב שתשימו לב שהמודל הזה רלוונטי רק אם אתם מנסים להגדיל מודעות.
כאשר המבקר אכן עושה את הפעולה שאתם מעוניינים בה בעת ביקור באתר, זוהי המרה. לרוב מדובר ברכישה, הצטרפות למועדון, הורדה או הרשמה לניוזלטר.
מושג שמשתמשים בו להגדרת מספר הפעמים שהפרסומת תופיע בפני קהל היעד שלה. לחילופין, חשיפה יכולה להיות למספר הפעמים בהם אתר מסוים הוצג.
מילה או ביטוי שהקהל שלכם מחפש כדי לחפש נושאים שונים במנועי חיפוש. למשל, ב-עבור חנות פרחים, מילת המפתח יכולה להיות “קנו ורדים אדומים” או “מחפש לקנות ורדים מחנות פרחים” (מילת חיפוש בעלת זנב ארוך).
טראפיק, או תנועה, לעבר האתר מסוים, המתקבל על ידי מנוע חיפוש כמו גוגל (ולפעמים גם יאהו ובינג). לפעמים התנועה הזאת מכונה “תנועה חינמית”, ובכל מקרה, זה הסוג הכי טוב של טראפיק.
: חיפוש ממומן מתקבל כאשר חברה מנהלת מעין מכרז, אם תרצו, סביב מילות מפתח מסוימות. זאת כאשר החברה יוצרת פרסומות סביב אותן מילות מפתח, כדי להציג אותן במנועי חיפוש. שימו לב שהתוצאות מופיעות בנפרד, בחלקו העליון, התחתון או הצדדי של עמוד התוצאות.
קידום אורגני: קידום אורגני זו הדרך שבה חברה מבצעת אופטימיזציה בעמוד מסוים, כדי שיקבל ציון גבוה יותר במנועי החיפוש (SERP, עמוד התוצאות במנוע חיפוש). ככל שהדירוג גבוה יותר, כך נוצר יותר טראפיק. בעיני הקורא הממוצע מתקבלת תחושה שעמוד שהתברג ראשון במנוע החיפוש הוא בהכרח איכותי יותר, ולהבדיל ממודעות ממומנות, הוא אינו מסומן, ואין לו דרך לדעת שאכן נעשתה עבודה מאחורי הקלעים כדי לדחוף מעלה את העמוד.
זוהי הדרך בה חברות יכולות להשיג מיקום גבוה יותר במנועי חיפוש, על ידי ניהול מכרז על מונחי חיפוש. למעשה, SEM כולל בתוכו גם את האופטימיזציה האורגנית (SEO) וגם את זו הממומנת, (PPC, או Pay Per Click, תשלום בעבור קליק, כלומר מודעות ממומנות במנועי החיפוש).
זוהי הרשימה של התוצאות שאותן מספק מנוע החיפוש אחרי שמתבצע חיפוש, ואלו, כמובן, ניתנות לדירוג.
דירוג בין 1-100 בו מנוע החיפוש עושה שימוש, על מנת לקבוע כמה חברה מסוימת מהווה אוטוריטה בתחומה. ככל שהדירוג גבוה יותר, כך זה אומר שמנוע החיפוש “סומך” על החברה, וכך היא תעלה גבוה יותר בין התוצאות האורגניות במנוע החיפוש. אחת הדרכים לשדרוג אתר היא באמצעות ריבוי לינקים רלוונטיים.
מדובר בנוהג של שימוש ביותר מדיי מילות מפתח בתוכן, כדי ליהנות מבולטות במנועי חיפוש. מנועי החיפוש מענישים על פעולה כזאת. מסיבה זו לא כדאי להעמיס מילות מפתח, אלא להסתפק בתוכן טוב.
אלו הן השורות הספורות של טקסט המופיעות בדף התוצאות במנוע החיפוש וכך גוגל מבין על מה מדבר העמוד בסקירה הראשונית של העמוד.
סינדיקציה פשוטה במיוחד: טכנולוגיה המאפשרת למשתמשים להירשם לשירות תוכן מסוים ולקבל התראות על עדכונים. באמצעות טכנולוגיה זו, אתר אינטרנט (או כל שרת תוכן אחר) יכול לשלוח ללקוח את המידע האחרון שהתפרסם אצלו, ובכך לשמור את הלקוח או הקורא מעודכן במידע ממוקד, מבלי להציף אותו במידע רב כמו בדף הבית. אתרים רבים מציעים שירות RSS לטובת הקורא, שיכול ליצור לו מעין אוסף של קטעי RSS מכמה מקורות ולקרוא את כולם, בזה אחר זה, בצורה זריזה ויעילה.
זוהי שיטת שיווק בה חברות מעודדות את הקהל להעביר הלאה את התוכן, ובכך ליצור עוד חשיפה. התוכן יהיה מעניין במיוחד, יעורר דיון או יציע ללקוח משהו בתמורה לשיתוף שלו, או בקיצור, קמפיין שיווק ויראלי מוצלח כולל סיבה טובה לשיתופים של הקהל. יש לציין כי אם אתם משלמים על מודעות, אין מדובר בשיווק ויראלי.קר
Sitemap xml זה הקובץ שמדבר בין סורקי רשת (spiders crawlers) של גוגל לבין האתר שלך – הקובץ מכיל רשימה של דפים באתר אינטרנט ובעצם כך מציג לגוגל איזה עמודים יש באתר ומה התוכן מכיל. אחד הדברים החשובים ביותר שגוגל בודק דרך הקובץ הוא היררכיים של העמודים באתר, האם יש מבנה מסוים? האם יש Keywords שאנחנו מכוונים אליהם? וכך ידע להנגיש את המידע לצד השני.
עמוד באתר של החברה שעבר אופטימיזציה כדי לתפקד כעמוד כניסה לאתר. בעמוד נחיתה לרוב משתמשים כשרוצים למכור מוצר ספציפי, ופעמים רבות זהו העמוד שאליו מגיעים מקמפיין בפייסבוק או בגוגל. להבדיל מדף הבית, מדובר בעמוד אחד בודד, מתאפיין במיעוט מלל, שכן על עמוד הנחיתה להיות ממוקד ככל האפשר, ולהציג מסר חד משמעי וברור אשר מניע לפעולה. כמו כן, עמוד נחיתה טוב מכיל אמצעי לאיסוף לידים (למשל, הלידים מגיעים ישירות לדואר האלקטרוני של מי שעומד מאחוריו) או נותן פרטים ליצירת קשר.
להבדיל מפוסט סטנדרטי בעמוד בפייסבוק, לינקדאין או אינסטגרם, מדובר בפוסט שנוצר בהליך מעט אחר, מתוך מנהל המודעות. במהלך יצירת הקמפיין יש להשקיע סכום כסף, וכן נדרשים ליצור טרגוט לפי קהלים. אלו הם קהלים שהסיכוי שיקנו את המוצר או השירות גבוה במיוחד, ולכן סביר להניח שההשקעה תחזיר את עצמה. למשל, כאשר מבצעים קמפיין למסעדה בחיפה, הטרגוט יהיה לתושבי חיפה וסביבתה, שכן אלו הם אנשים שיש סיכוי גבוה במיוחד שאכן יגיעו למסעדה.
לסיכום, יש ערך רב בהיכרות עם המונחים מעולם השיווק הדיגיטלי. נכון, בהתחלה הם מעט מבלבלים, אולם עד מהרה הם ישתלבו בלקסיקון שלכם, בפרט אם אתם תשתלבו בתפקיד של CDO. במהלך תואר שני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו, תכירו לעומק את המושגים הללו ועוד רבים אחרים. ההיכרות המעמיקה זאת תהפוך אתכם לאנשי CDO טובים יותר ואטרקטיביים יותר בעיני מגייסים, וגם תצייד אתכם בארגז כלים טוב יותר לעתידכם המקצועי. בנוסף לכך – העולם תמיד משתנה – הפקידו לעקוב אחרי המונחים באתרי השיווק השונים ולהישאר תמיד מעודכנים.