רובנו כבר שמענו על תפקיד ה-CDO, לרוב בהקשרים חיוביים: מקצוע מבוקש, מקצוע דינמי ומרתק, כזה שארגונים גדולים לא יכולים בלעדיו. זמן לצלול פנימה ולהכיר את התפקיד לעומק

בשנים האחרונות, עם ההתפתחות המהירה בעולם הדיגיטל, תפקיד ה-CDO הפך למבוקש במיוחד. ה-CDO, או Chief Digital Officer, הוא למעשה אחראי הדיגיטל בארגון, ומרכז את פעילות האונליין של הארגון תחת המדיות השונות. כלומר, הוא האדם שאחראי למהפכה הדיגיטלית בארגון.

בעבר היה ניתן לצפות לפגוש CDO בחברות בעלות אוריינטציה טכנולוגית מובהקת בלבד, כמו חברות הייטק או סטארט אפים, אבל היום ישנה הבנה שהדיגיטל חוצה מגזרים ותחומי עיסוק. מסיבה זו, חברות גדולות שואפות לחדור לזירת הדיגיטל, רצוי על-ידי אדם בקיא שמצויד בכלים הנכונים. עולם הפיננסים, הביטוחים והבנקאות וארגונים רפואיים גדולים כמו קופות חולים (לינק לראיון קופ”ח מכבי) מהווים רק מספר דוגמאות לארגונים שבהם סביר להניח שתמצאו CDO.

תפקיד ה-CDO החל להתקיים רק במאה ה-21, וכבר הספיק לעבור כמה תמורות באופיו. פעם היה צורך רק בידע במחשבים ובניתוח מידע, אולם מאז התפקיד התרחב, כך שכיום הוא מצריך גם ידע שיווקי. אי לכך, איש ה-CDO צריך להיות אדם שלא מפסיק להתעדכן, לחפש, להכיר את המגמות החמות ברשת ולאמץ אותן אל חיק הארגון. הוא צריך להיות איש דיגיטל עם נשמה של איש שיווק, במילים אחרות.

מהם התחומים שעליהם אמון ה-CDO?

בגדול, מדובר באחריות על מגוון הנכסים הדיגיטליים אשר בבעלות הארגון, על כל המשתמע מכך. יש לציין שלא תמיד מדובר בעיסוקים אותם ה-CDO עושה בעצמו, אם כי לעתים קרובות יש לו צוות in house  שאותו הוא מנהל לצורך הפונקציות השונות, או שהוא נעזר בשירותי מיקור חוץ. הכל תלוי בגודל הארגון, תקציב הדיגיטל ורמת המורכבות של הצרכים השונים:

עיצוב אפליקציה לארגון, מהגדרת הצרכים והפונקציות ועד ה-fine tuning ובדיקת חוויית המשתמש. תפעול אתר החברה, מרמת התכנות של האתר, דרך הבלוג וקטגוריות התוכן השונות ועד המיקרו-קופי וה-UX. יצירת תוכן לרשתות החברתיות כמו פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, אינסטגרם וטיק טוק, הכולל טקסט ועיצוב גרפי. ניהול קמפיינים ממומנים ברשתות החברתיות. קידום אורגני וממומן בגוגל, וכן הבנה של דו”חות ויישום המסקנות העולות מתוכם. הוצאת ניוזלטרים. כל זו רשימה חלקית בלבד.

כפי שניתן לראות, מדובר בפונקציות שונות המצריכות בקיאות בעולמות ידע שונים לחלוטין. CDO טוב לא אמור לחשוש מכך. נהפוך הוא. צריכה להיות לו יכולת הנעת תהליכים וכריזמה המאפשרות לעובדים האחרים (בארגון ואף מחוצה לו) ללכת בעקבותיו ולעזור לכל פרויקט לקרום עור וגידים. כמו כן, צריכה להיות לו היכולת לראות דברים “ממעוף הציפור”, כלומר ליצור סינרגיה והרמוניה בין כל הפונקציות השונות, לכדי יצירת שפה שיווקית אחת שמזוהה עם הארגון.

לעתים ה-CDO נמצא תחת ה-CMO (Chief Marketing Officer) בהיררכיה הארגונית, לעתים הוא מקביל אליו ושני המנהלים פועלים בשיתוף פעולה. בכל מקרה, על דבר אחד אין עוררין, מדובר בתפקיד אטרקטיבי מאד, המביא עמו פוטנציאל השתכרות גבוה. אין ספק שבשנים הקרובות נראה עוד ועוד חברות מבינות את הפוטנציאל הגלום בדיגיטל, וכמובן מבינות את הצורך המשמעותי בבעל סמכות שירכז את כל הפעילות מן הזירה הזאת.

לסיכום…

לא לחינם הוקם התואר השני לאסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו. המסלול, אשר אורך שנה בלבד, מכשיר את אנשי ה-CDO של המחר ומצייד אותם בארגז הכלים הנכון ביותר בעבורם. מיותר לציין שבתוך שנים ספורות ייכנסו לחיינו תחומי אחריות חדשים שעליהם יחלשו אנשי ה-CDO, ובכל מקרה, אין ספק – יש למה לצפות.