עולם השיווק תמיד היה דינמי. משתנה תדיר. מאמץ אסכולות חדשות בזמן אמת ומגיב ראשון לאתגרים. בתחום השיווק הדיגיטלי, הדבר בולט אף יותר. משרות בכירות בתחום מבוססות על ידע טכנולוגי, שיתוף פעולה בין השיווק והניהול הארגוני, כלים לבניית אסטרטגיה שיווקית והטמעתה בפעילות הארגונית, צרכי הארגון, הגדרת יעדים ומיפוי הפעולות באמצעות שימוש בפלטפורמות דיגיטליות. שיווק דיגיטלי מצריך חשיבה רוחבית בארגון ותגובה בזמן אמת לשוק התחרותי ולתנאי אי ודאות. מה זה בכלל מנהל אסטרטגיה שיווקית או מנהל טרנספורמציה דיגיטלית? חשוב לדעת איך ארגונים רואים את התפקיד, מה שיעזור בראיון עבודה למשרות בתחום. רובן ככולן, אגב, מתגמלות ומבוקשות.
יש כמה יכולות ספציפיות, מומחיות ורמת ידע שיש להפגין בנושא. ראשית, יש להתמצא בכלל סוגי הקמפיינים הדיגיטליים השיווקיים שפועלים כרגע בתחום בו החברה העוסקת וכן, זה נוגע גם ובעיקר למתחרים. זה כולל, אגב, גם הבנה עמוקה של האופן בו משתנה תחום השיווק הדיגיטלי ואיך אתם, כמנהלי שיווק דיגיטלי, יכולים להגיב לשינויים הללו באופן המהיר והיעיל ביותר. נדגיש: מנהלי שיווק דיגיטלי חייבים להתעדכן בשינויים החדישים ביותר. דיגיטל מרקטר מעולה לא מבקש לנהל קמפיין אחד מוצלח ולנוח על זרי דפנה. האמינות והאתיקה חשובות מאוד, כולל למוניטין שלו ושל הארגון. בחלק ניכר מהאתרים המייעצים למועמדים לתפקידי ניהול שונים, יש עצות למתראיינים לתפקידי ניהול שיווק דיגיטלי. אספנו עבורכם כמה טיפים משמעותיים ותשובות מומלצות לשאלות אופייניות בראיונות עבודה לתפקידי מפתח בתחום:
ההמלצה היא חד משמעית – לענות באופן ענייני ולספר שתחום השיווק מעניין אתכם ובשנים האחרונות, השקעתם מאמצים ומשאבים רבים בשיפור יכולות השיווק שלכם וההבנה של עולמות הדיגיטל. אל תהססו להעיד על עצמכם – בהנחה שזה נכון ומגובה בהצלחות מוכחות – שיש לכם נטייה לייעל את פעילות הארגון ולהדגים באמצעות אפקטיביות הקמפיינים שיזמתם. המעסיק מחפש, על פי רוב, עובדים ומנהלים בעלי סטנדרטים גבוהים, שמתאימים את עצמם לצרכי הארגון. חשוב מאוד להתמקד בפן המקצועי ולא לגלוש לתיאורים פרסונליים.
חשוב להתמקד בתכניות העתידיות שלכם ובאופן שבו אתם רואים את עצמכם מתפתחים, מקצועית, בחברה הזו וכאן המקום להכניס כמה משפטים על החברה, וההיסטוריה שלה אודותיה למדתם באופן יסודי לפני הראיון ולא, ״לגגל״ זה לא מספיק. לדבר עם אנשים שמכירים את הארגון, כולל אנשים בתפקידים מקבילים בחברות אחרות.
כל יחידה מבוססת על צרכי הארגון. הנכסים הדיגיטליים, התוכן שנמצא בהם, ההתאמה לקהלי היעד ולהגדרת יעדי הארגון והאופן בו זה מופץ ומשפיע. ניתוח מדדים, אנליטיקה של נתונים ונושאים מדידים הם דבר שיש להעלות לדיון בתחום הזה. בנוסף, כדאי להדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין כל המחלקות, כולל חברות יחסי ציבור חיצוניות, במידה ויש כאלה לארגון.
זו שאלה שנשאלת, בדרך כלל, על מנת להבין עד כמה אתם מחוייבים לתפקיד. על כך, מומלץ לענות כי אתם רואים התפתחות מואצת בתחום, בינה מלאכותית שתנגוס חלקים נרחבים מתחומי הפעילות והניתוח, הטירגוט ומדדי ההצלחה. יותר ויותר אנשים עוברים מפרסום מסורתי לפרסום דיגיטלי. רצוי גם לתמוך את דבריכם בנתונים, כמו אחוזי שימוש בנכסים דיגיטליים בתחום המקצועי שלכם או קמפיינים בולטים, שעשו שינוי של ממש.
כן, זו שאלה שעולה פעמים רבות בראיונות עבודה. כמנהל שיווק דיגיטלי, הכלי הזה הוא מרכזי. זה המדד היעיל ביותר, לפחות כרגע, לבחון ביצועים. המטרה היא לאתר את כל הדאטה הרלוונטית, גלישה באתר, לוקיישן, טראפיק, התנהגות צרכנים ועוד. אלה מילות המפתח, יש להשתמש בהן בכל הנוגע לחלק בראיון שעוסק בנושא.
ד״ר מיכל שפירא, סגנית הדקן בפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו וראש התכנית לתואר שני (MA) באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית, מודעת לצורך ההולך וגובר במנהלי שיווק דיגיטלי. ״התחרות הגוברת, הגלובליזציה, הצרכן הנבון שמוצף במידע וההתפתחויות הטכנולוגיות הובילו לשינויים מרחיקי לכת בתהליכי שיווק, מיתוג ופרסום. כבר אין כמעט שיווק אקטיבי מול צרכן פסיבי אלא אינטראקציה וכאן בא לידי ביטוי כוחו של מנהל השיווק הדיגיטלי. יש ביקוש עצום למנהלי שיווק דיגיטלי. שיווק נכון וחכם בטכנולוגיות הקיימות ובנכסים הדיגיטליים של הארגון, כמו גם גיבוש אסטרטגיה דיגיטלית מוצלחת, הם ההבדל בין ארגון ששורד לארגון שמשגשג״.
״הדיגיטל כבר לא טרנד, אלא קיים וחזק בפעילות של מרבית החברות במשק. יש תחומים, בהם הטכנולוגיה עונה על מרבית הצרכים ובאחרים, יש לגורם האנושי חשיבות לא פחות מהבוטים והאנליזות. בכל אופן, מדי שנה יש עלייה במחקרים אקדמיים ופסיכולוגיים של עולמות השיווק והרשתות החברתיות, אמצעי מדיה חדשים לעומת מסורתיים וכו׳. אנחנו, כאקדמיה, רוצים להכשיר אנשים לעולם האמיתי, להתפתחות מקצועית עדכנית. בניו מדיה, הקבוע היחיד הוא השינוי. אנחנו מתמקדים ביכולת שלנו, כאנשי אקדמיה, להנחיל לסטודנטים ידע, שבאמצעותו יוכלו לסגור פערים ולהתקדם לתפקידי מפתח״.
״השינויים מתרחשים בקצב מסחרר. הצרכן שונה, המוח שלנו מכוון לאמצעים דיגיטליים, הילדים שלנו נחשפים מגיל אפס לעולמות הדיגיטל ותעשיית השיווק והפרסום כבר הבינה שחייבים לעלות על רכבת ההצלחה הזאת. חשוב להתמודד מול האינסטינקט של הצרכן לסנן מידע מתוך ההצפה היומיומית, ולתת לו את המידע הרלוונטי ללא רעשי רקע. תוכן גולשים, מה שנקרא, לערב את הצרכן בעולמו של הארגון ולדאוג לכך שיהיה מעורב, כמו למשל הצורך להזמין את הצרכנים להעלות סרטונים שלהם ולהביא למעורבות רגשית ומחוייבות צרכנית. כבר לא מספיק לייצר חשיפה לקהלים גדולים, התוכן עובר יותר ויותר לקדמת הבמה והצרכן מתבקש להיות חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה השיווקית והדיגיטלית של הארגון. זה יוצר מחוייבות ונאמנות״.
״אסטרטגיה דיגיטלית אפקטיבית קשורה בכמה אלמנטים בסיסיים כמו ניהול קמפיינים בדיגיטל, ניהול הנכסים הדיגיטליים של הארגון, ניהול קהילות, כריית מידע וניתוח נתונים, ניהול שיווק וניהול מותגים, ניהול פרסום ותקשורת שיווקית, ניהול משברים ועוד. על מנת להשתלב באחד התפקידים המבוקשים שנוצרו בשנים האחרונות בתחום, CDO (Chief Digital Officer), יש להתמחות בתחומים האלה ולזכור שמדובר בתפקידים שמשיקים בין שיווק לטכנולוגיה ובהבנה מעמיקה של כלי חשיבה וניתוח בתחומי התקשורת והפרסום בעידן השיווק הדיגיטלי״.
אפשר לסכם ולומר – הדיגיטל שולט בזירת השיווק והפרסום. המספרים מדברים בעד עצמם. איסוף לידים, הגדלת חשיפה, יצירות מודעות וטראפיק, פרסום ממומן PPC, קידום אורגני SEO, פרסום ברשתות חברתיות, בניית קמפיינים ממוקדים ועוד – גם אם אתם מנהלי שיווק, אם אתם לא דיגיטל מרקטרים בנשמה, כנראה שהארגון שלכם לא יממש בעתיד הנראה לעין את מלוא הפוטנציאל שלו.