ענף הקניות ברשת, E-Commerce, זכה לתנופה יפה בשנים האחרונות, ולנסיקה דרמטית בעקבות משבר הקורונה. נדמה שכולם מדברים על קניות ברשת, עסקים רבים הבינו את הפוטנציאל האדיר הגלום בתחום, ועושים מעל ומעבר כדי להפוך את חוויית הקנייה לפשוטה וזמינה. הכירו את דניאל כהנוב, מומחה בתחום ה-E-Commerce, שחלק עימנו כמה מן התובנות שלו.
אני מנכ”ל של חברת Personas Media, אנחנו עושים שיווק דיגיטלי לעסקים. ההתמחות המרכזית היא קידום אתרים SEO וניהול קמפיינים PPC. אני בתעשייה כ-15 שנה, עבדתי בגופים כמו Ynet, שם עסקתי בפרסום באנרים, עבדתי ב-Zap-דפי זהב, בתחום קידום אתרים וקידום ממומן, כפי שאני עושה היום. כיום יש לי את החברה שלי ובמקביל אני ראש מסלול ב-HackerU.
זה אחד התחומים שהושפעו הכי הרבה מהקורונה. הרבה חברות שלא השקיעו בתחום מראש מצטערות על זה עכשיו. גם אחרי פתיחת הקניונים וכשהכל יחזור למצב הרגיל, הרבה מההכנסות יגיעו מ-E-Commerce. הרבה אנשים מבינים שזה לא מה שהיה פעם. בעבר, העולם הזה היה קשה ומסובך. בשנים הראשונות שלו, לפני 15 שנה, אנשים פחדו לתת את פרטי האשראי. היום הם עושים את זה בביטחון. ולכן, גם אחרי שהקורונה תחלוף מהעולם, אנשים ישארו עם תחושת הביטחון וההרגל לקנות אונליין ואין לי ספק שהם ימשיכו לעשות את זה.
אנשים עדיין רוצים להרגיש ולנסות, למשל בתעשיית הרכב, למרות שגם בה יש ניסיונות למכור און ליין, בארץ ובעולם. כמו כן, מוצרים חדשניים שאנשים לא מכירים וסביר שירצו לראות אותם בעיניים ולהתנסות. מסיבה זו, יותר ויותר חברות יבינו שצריך לתת לאנשים תקופת ניסיון אם הם קונים ברשת, ולאפשר החזר כספי מלא.
בכל הקשור למוצרי יוקרה כמו יהלומים יקרים במיוחד, אני מודה: אנשים עדיין רוצים להגיע ולראות ולכן קנייה באונליין פחות רלוונטית בתחום היוקרה. מאחר ומדובר בעסקה גדולה, יקרה שהלקוח רוצה להרגיש את חווית הקנייה בצורה המיטבית. כך גם במקרים של מוצרים שצריך לראות או לשמוע פיזית כמו מערכת קולנוע ביתית של מותגי יוקרה למשל, אנשים עדיין רוצים להתנסות.
להבין שהצרכנים היום חכמים במיוחד. הם עושים סקר שוק מקיף מול אתרים שונים. הם קוראים כל מילה כשהם מחפשים את המוצרים, ומנסים להגיע למצב שבו הם עושים את העסקה הכי כדאית.
אם האתר שאתם בונים הוא לא פלטפורמה עם חוויית המשתמש הטובה ביותר, לא פלטפורמה עם מסרים שיווקיים נכונים, זה יפגע משמעותית במכירות. היום התוכן יכול להחליף את איש המכירות בקניון.
באותה נשימה, לאנשים אין סבלנות. בכל רגע באתר, מהרגע שהם נכנסים, הם רק רוצים או ללחוץ, או לצאת. אין להם סבלנות גם בתהליך הקנייה, ולכן צריך לפשט את האתר לגורמים ולבנות לאנשים פאזל קל לחיבור.
כשמישהו קורא את האתר, הוא צריך להבין בשנייה מה המחיר, המוצר, היתרון של המוצר, לראות תמונות ברזולוציה מצוינת, להרגיש שיש לו ביטחון לקנות את המוצר. היום יש צורך לתת פירוט מדויק על כל המוצרים והשירותים. פעם, האתרים הראשונים פירטו בכמה מילים על מוצרים והיום זה לא מספיק.
היום אנשים עושים מחקר מעמיק באינטרנט ולא מסתפקים רק באתרי השוואות מחירים. הם כבר לא מאמינים רק לאתרי השוואות המחירים המוכרים, יודעים שהם יכולים למצוא את המוצר במחיר זול יותר ושלהרבה מהאתרים יש אינטרסים להציג מחיר כזה או אחר. לאנשים אכפת מתגובות של אחרים והם ממשיכים להתייעץ בקבוצות סגורות או פורומים ברשת.
לימודים תורמים לראייה הכללית של העולם השיווקי. עולם השיווק מאד רחב והאקדמיה יכולה לפתוח לאדם את הראש, הוא יכול להסתכל על דברים ברמת המקרו ולא רק המיקרו. הוא יכול להבין איך הצרכנים חושבים, איך להשפיע על דעת הקהל. האקדמיה תורמת יותר מזה: אדם שלומד תחום כזה משפר את השפה הדיגיטלית שבה הוא מדבר. הוא הופך לאינטליגנט סביב הנושא. האקדמיה מכינה את האדם לעולם בצד התיאורטי, אבל מציגה גם הרבה רעיונות בחשיבה האסטרטגית בתהליך השיווק עצמו.
תואר מראה נקודות מבט ברמת המקרו, שמשפיעות על החשיבה היומיומית. זה מעבר לשאלה “איזה מוצר להעלות?” או “באיזה עמוד?”. העלאת האינטליגנציה משפרת תוצאות. האדם נהיה פחות רובוטי ואוטומטי. בוגרי תואר יסתכלו על E-Commerce ברמה הניהולית. הם יראו את עולם השיווק מהצד הניהולי, וזה יעזור להם בהמשך הקריירה.
אני מאמין שאחרי משבר הקורונה, הצרכנים כבר הפנימו: עולם ה-E-Commerce הוא בעל פוטנציאל אדיר שיכול להכניס הרבה כסף לכל עסק, גם אם הוא לא היה דיגיטלי לפני הקורונה. מדובר בהכנסה נוספת שחברות רבות לא חשבו עליה, לפחות עד עכשיו.