לא לחינם אומרים שאין חכם כבעל ניסיון. מסיבה זו בדיוק ליקטנו בעבורכם טיפים חשובים מ-5 אנשי CDO מוערכים מהחברות המובילות במשק
בין אם אתם עומדים לקראת לימודי תואר שני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית או שאתם עדיין מתעניינים, על דבר אחד אין עוררין. עולם התקשורת מסקרן אתכם, ואתם מעוניינים לשפר את הידע שלכם, לקראת כניסה לתפקיד הנחשק של ה-CDO בארגון מוכר ומוערך.
פנינו ל-5 אנשי מקצוע שכבר צברו ידע רב, כלים וניסיון בענף, וביקשנו מהם טיפים בעבור אנשי CDO בפוטנציה או בתחילת הדרך. כמובן שהיו להם עצות מאירות עיניים שהם חלקו עמנו:
לילך בן-ארצי לוי, חלק מעולם הדיגיטל כבר מעל 18 שנה ובשנים האחרונות מנהלת את מחלקת הדיגיטל במכבי שירותי בריאות. ״..הגעתי למכבי לאחר רקורד מוכח והישגים רבים במגוון תפקידים בארגונים גדולים כמו: מגדל, סלקום, בזק בינלאומי, ו-012. מאמינה בחדשנות, יזמית סדרתית ואוהבת לצפות בשקיעה לפחות פעם אחת בשבוע.״
א. שלבו כבר בתחילתו של התהליך מגוון רחב של גורמים פנים וחוץ ארגוניים, כגון: מעצבים, אנשי UI/UX, אנשי שיווק, אנליסטים וכמובן לקוחות, כדי להבטיח הגעה לתוצר איכותי ולחוויית לקוח לא פחות ממצוינת. תפקיד ה-CDO הוא לאחד את כל הגורמים בארגון כדי שהכלי/מוצר שירות יקרום עור וגידים.
ב. לא לפחד מטכנולוגיות חדשות – עולם המר-טק (Marketing Technologies) רווי במערכות, ובכל רגע נתון נכנסת מערכת חדשה לשוק, במגוון רחב של תחומי דיגיטל (מערכות AI, מערכות VR, דשבורדים, כלי אנליזה, כלי עיצוב, אוטומציה ועוד).
תפקיד ה-CDO הוא להביא את הראייה הרחבה של צרכי הארגון על מנת לאפשר לארגון לאמץ מערכות שישפרו את הפעילות במגוון עולמות תוכן.
ג. מערכות מידע הן החצי השני שלכם – תעבדו כמה שיותר צמוד עם הצוותים במחלקת מערכות מידע. עבודה צמודה והקשבה יכולות להביא לתוצרים טובים יותר ולזמן פיתוח מהיר יותר. עם זאת, חשוב לדעת איפה הגבול בין ההחלטה המוצרית להחלטה הפיתוחית. חשוב להקפיד שההחלטה לא תבוא על חשבון החוויה והפונקציונליות.
ד. היו גמישים – תפקיד ה-CDO הוא לאמץ בארגון יכולות גמישות, Agile, בעולם משתנה, במציאות משתנה. עליכם לגייס יכולת דיגיטלית אקספוננציאלית, משום שאתם חייבים לפעול זריז ובסייקלים קצרים.
לסיכום, מי שמקבל על עצמו את תפקיד ה-CDO צריך להיות אדם לומד, סקרן, קשוב לצרכים של הגורמים השונים בארגון, על מנת להיות האחראי ליצירת חווית לקוח אולטימטיבית בנכסים הדיגיטליים.
אז אם אתם רוצים להיות סמנכ”ל דיגיטל, זכרו שיש לטייטל הזה יש הרבה מאוד שמות אשר מעידים במידה מסוימת על אופי התפקיד – סמנכ”ל הסתגלות, סמנכ”ל צמיחה והאהוב עליי במיוחד – סמנכ”ל של שינוי.
אם קורצתם מהזן שאתגרים לא מפחידים אותו, יש לכם אומץ ונחישות, וגם יכולת תגובה ותיקון מהירים, אז נולדתם לתפקיד. כדי להצליח, צריך לדעת לבנות גשרים פנים ארגוניים, ולטובת זיהוי ומינוף הזדמנויות ומציאת פתרונות גם ליצור גשרים חוץ ארגוניים.
זה תפקיד המאפשר לבצע מהפכה ארגונית גדולה, והוא דורש את היכולת לבנות צוות שיכול לייצר שינוי. התשתית האנושית, למרות הכל, היא התשתית החשובה ביותר על מנת לאפשר שינוי. התפקיד דורש יצירת תשתית ללמידה וסקרנות ארגונית, שיכולה להוביל לחדשנות. אסור לשכוח את הצורך לבנות ארגזי חול ארגוניים ולאפשר טעויות, ללא מקום ללימוד-ניסוי-טעות-ולמידה מחדש, לא תתאפשר יזמות.
בני אדם לא אוהבים שינויים, הרגלים הינם דבר שמאוד קשה לשנות, והתפקיד שלכם הוא לגרום לשינוי. אם יש משהו שהתקופה הזו מלמדת אותנו הוא שחברות שלא ישנו וישתנו לא ישרדו, אז המפתח בידיים שלכם לעתיד הארגון כולו.
עומר מילוצקי, בן 40, מנהל תחום הדיגיטל והחדשנות בבית ההשקעות מיטב דש ומוביל את אתגר הטרנספורמציה הדיגיטלית מזה כחמש שנים. בזמן הפנוי כותב ומשתף בתובנות ודוגמאות מההתמודדות של מותגים בארץ ובעולם עם אתגרי העידן המחובר, בבלוג האישי.
בדיוק כפי שכל ארגון בנוי אחרת, כולל מבנה ייחודי, ערכים ומטרות שונות, כך גם תפקיד ה-CDO משתנה מארגון אחד לאחר. אבל, אם אני צריך לבחור מאפיין אחד שבעיני הוא קבוע, קריטי ומרכזי לתפקיד, הרי שהוא חוש הסקרנות. העולם משתנה ומתפתח, ואיתו גם האתגרים וההזדמנויות, אבל כמוביל שינוי ארגוני בהגדרה, הדרך המרכזית, מניסיוני לפחות, להתמודד עם שפע השינויים והנושאים שצריך להכיר, היא לגלות סקרנות שפשוט לעולם לא נגמרת.
השילוב הבסיסי בין היכרות מעמיקה עם צורכי ומטרות הארגון, יחד עם סקרנות לצאת ולמצוא את הפתרונות, המגמות והכלים שיענו על אותם צרכים עסקיים (ויהיו מצבים שבהם אתם תזהו צרכים שהארגון עדיין לא מודע אליהם…), הם המנוע לחשיבה בלתי פוסקת, כזו שתמיד תאתגר את ההנהלה להיחשף לנושאים שחשוב שיכירו ויעלו על סדר היום.
תשאפו לקרוא, להכיר, לחקור, לתשאל, להידיין, להאזין, להשתתף, ובקיצור לשלוח זרועות של סקרנות לכל כיוון רלוונטי במטרה להעשיר את ארגז הכלים שלכם. רק כך תהיו עם היד על הדופק הדיגיטלי, ותהיו מצוידים בידע ובכלים הנדרשים כדי לייצר ערך בחזרה לארגון. בהצלחה!
אור הירשאוגה הצטרף לישראל היום ב-2019 כסמנכ”ל דיגיטל, אחרי סדרת תפקידי כתיבה, עריכה וניהול אתרים בגופי חדשות בארץ ובעולם. בין השאר, כתב וניהל תחקירים עבור ה-Wall Street Journal האמריקני, NPR, הארץ, The Marker וכלכליסט. בתפקידו הנוכחי אחראי על מוצרי הדיגיטל של ישראל היום – ממשק משתמש, SEO, הפצה, ואסטרטגיית מוצר.
תנו ערך למשתמשים. לא כולם יסכימו איתכם על השאלה מהי חוויה טובה, אבל בסבירות גבוהה רוב המשתמשים יסכימו על מה שלא עובד ומה לא נותן ערך. חפשו את המקומות שבהם הייתם רוצים לראות את השירות עובד טוב יותר, ואז נסו להצליב את האינטואיציה עם נתונים בפועל. כוונו אל הטוב ביותר: אף משתמש, אף פעם, לא ביקש לקבל שירות טוב פחות.
ירום תלמי, בן 39, נשוי ואבא לילדה מהממת בת 3, עם ניסיון של כ-12 שנים בעולמות הדיגיטל שהחלו ב-2009 כסופרוויזר במשרד הפרסום TEENK שם ניהל את רוב הלקוחות האסטרטגיים של המשרד בעולמות הדיגיטל. ב-2013 פתח וניהל משרד פרסום קטן-בינוני לעסקים בענף המזון והמשקאות (ברים, בתי קפה ורשתות) ובשנה וחצי האחרונות משמש כמנהל תחום דיגיטל של חברת סטורנקסט העוסקת בין היתר, בנתוני קנייה צרכניים המתקבלים בנקודות המכירה הקמעונאיות המתורגמים למידע אשר מנותח, מוצג ומועבר למותגים וספקים.
עולם הדיגיטל והגיוון שבו, הוורסטיליות בכלים העומדים לרשות המנהלים, הדינמיות והחידושים שבענף, מחייבים את העוסקים בו כל הזמן להגדיל ולחדד את מאגרי הידע שברשותם.
בזכות הקורונה, ועל ידי הנגשת המידע בצורה מטאורית, קיימות היום עשרות פלטפורמות וגופים אשר מציעים הרצאות ‘זום’ ללא תשלום, הכשרות מקצועיות בנושאים ספציפיים, פורומים, בלוגים וניוזלטרים אשר מביאים ערך מוסף אדיר בהנגשת קמפיינים, פרויקטים ו-case studies מעניינים מאוד, שעוזרים לפתוח את המחשבה ולהיות מעודכנים בכל מה שקורה ברמה המקומית והגלובלית.
אני ממליץ למצוא ארבע-חמש קבוצות/אתרים בארץ ובחו”ל העוסקים בדיוק בתחום ההתמחות שלכם בדיגיטל, להצטרף ולהתחיל לקבל משם מידע. ברוב המקומות תוכלו להשאיר פרטי מייל ולקבל את החדשות בצורה פאסיבית עד אליכם. בהצלחה!
לצד הכלים המקצועיים שיילמדו במהלך הדרך, אין ספק שהניסיון מביא איתו תובנות משמעותיות. הסקרנות, יכולת ההתאמה לעולם שמשתנה ללא הרף, האוריינטציה הטכנולוגית והשאיפה למצוינות הן שמניעות את אנשי ה-CDO המובילים, בתקווה שאותם הערכים יניעו גם את אנשי ה-CDO של המחר.