אין צורך לספר כמה שהרשתות החברתיות שינו את עולם הפרסום. זיו שיינפלד, מנכ”ל סוכנות הדיגיטל Z Digital House צבר ניסיון רב בשנים האחרונות בזירת הדיגיטל, ואין ספק שימשיך ללוות אותה גם בשנים הבאות, עם שלל הפיתוחים שעוד יבואו. הכירו אותו:
זיו שיינפלד, בן 43, ומאחוריי כמעט 20 שנה בתחום הפרסום והשיווק, ורובו דיגיטלי. כילד תמיד אמרתי לעצמי “חשוב למצוא תחום שאני אוהב שהוא גם פרקטי”. תקשורת תמיד עניינה אותי, ותמיד אהבתי לכתוב. ידעתי שאני טוב בכתיבה ובעריכה אז החלטתי ללמוד תקשורת.
לקראת סוף התואר עשיתי סטאז’ של 80 שעות, בהם למדתי והתנסתי במגוון חברות. הראתי יכולות, יצרתי קשרים עם אנשים חשובים וכך הגעתי למשרד מס’ 2 בישראל עד היום, באומן בר ריבנאי. כך התחילה הקריירה שלי בפרסום. התחלתי כפלנר, ולאחר מכן עבדתי במשרד הפרסום יהושע, הקמתי את באזילה, חברת ניטור מפורסמת, הייתי שם בכמה תפקידים ולאחר כמה שנים יצאתי לעצמאות.
בעשור האחרון אני הבעלים של Z Digital House, שהתחילה כסוכנות סושיאל ותוכן ומשם צמחה וגדלה. השינוי שלנו הוא שהתחלתי כסוכנות שעושה סושיאל, תוכן ופרסום. בשלב מסוים סמוך להקמת הסוכנות ב2010, גיליתי את הלינקדאין. לינקדאין היא רשת חברתית שפונה לעסקים. בזמנו, לינקדאין ישראל הייתה עוד בחיתולים. בעולם היא הייתה יותר מפותחת אבל עדיין לא הגיעה למימדים של היום. הסקרנות גברה עלי והחלטתי לחקור אותה להתעמק בה. נהייתי מומחה לינקדאין, כתבתי מאמרים והתחילו להגיע פרויקטים: מייקרוסופט השיקה פעילות לינקדאין בישראל, שיכון ובינוי, שטראוס מים.
כבר ממש בהתחלה, הבנתי שאני כבר לא משרד פרסום דיגיטלי שמשרת את כולם אלא מתמחה ב-B2B ובקהלי פרימיום שניתנים לפילוח, עם השקעה שונה של משאבים. כך בנינו חברה מיוחדת שמתמחה בשיווק, פרסום וייעוץ לעסקים, והתפתחנו. יש לנו טכנולוגיות שאנחנו מקדמים, אנחנו שותפים למערכות marketing automation, בונים משפכי פרסום, שיווק ואסטרטגיות, ולא סתם בונים קמפיין אלא מנהלים תהליך מורכב עם שלבים. יש לנו צוות של מנהלי קמפיינים ומנהלי מדיה חברתית ותוכן. יש לנו סטודיו-שותף, חברת מיתוג בתוך החברה, אחת המעצבות הטובות שיצא לי להכיר, ואנחנו נותנים שירותים לחברות רציניות בשוק כמו סיסקו, הקריה האקדמית אונו, שיכון ובינוי, לנובו, אורקל, אמדוקס וסטארט אפים נוספים. בנוסף, הפעילות עוברת מלקוחות מקומיים ללקוחות בינלאומיים.
עשיתי תואר שני בקריה האקדמית אונו בשיווק ופרסום. למדתי הרבה, ויצרתי קשרים ונטוורקינג עם אנשים רבים שלאחר מכן היו שימושיים מאד. כשהקמתי את העסק ב-2011-2012 התחלתי את ה-MBA. היה עמוס, אבל לשלב בין השניים היה נחמד מאד. התואר נתן לי כלים שימושיים ועזר לי להתפתח ולגדול. לימים נהייתי ספק שעובד עם אונו ומרצה בכמה וכמה קורסים.
אני מרצה בקורס שיווק דיגיטלי בדגש על הפרקטיקה בנושא, ובקורס רשתות חברתיות. בנוסף הקמתי עם רועי שמש שהיה לקוח שלי, את הקורס מכירות ושיווק B2B. אני עושה גם סדנת תוכן עם מספר מרצים, זה למעשה קורס שהוא רק סדנאות אקדמאיות מהשטח. יחד אנחנו מרכיבים סמסטר איכותי שבו אני מלמד לינקדאין, טבולה ואאוטבריין, ובמקביל מרצים אחרים מלמדים וורדפרס. במשך תקופה עבדתי עם ד”ר מיכל שפירא על פרויקטי גמר, עד עבודת ההגשה.
בתחילת הדרך – הכתיבה והיצירה. אני מניח שזה מכנה משותף להרבה אנשים ולא המצאתי את הגלגל, אבל כל אחד ונטיית הלב שלו. מאז שאני זוכר את עצמי אני מאד אהבתי לקרוא וכך הגעתי למגמת ספרות ותיאטרון בתיכון, ומאד נהניתי מזה. בגיל 15-16 כתבתי סיפורת, וכשסיימתי צבא הבנתי שאני צריך למצוא מקצוע שמערב כתיבה ותוכן.
לאחר שלמדתי שיווק דיגיטלי התגלגלתי לבאומן בר ריבנאי כסטאז’ר סביב 2002-2003. הייתי שם ב-80 השעות של הסטאז’ ונשארתי שם כי הייתי טוב. פתחו לי את הדלת, ובהמשך הפכתי לבעלים של סוכנות דיגיטל.
בעוד עשור דאטה תהפוך לאחד הנדבכים החשובים ביותר, ואולי אפילו העיקרי. עולם השיווק הולך למיקרו-סגמנטים, לפרסונליזציה, ובעוד עשור נגיע לאנשים ברמה פרסונלית יותר מתוחכמת ויותר משכנעת.
העולם הסימביוטי של מציאות רבודה, AI, יבלוט מאד בשיווק בעוד עשור, יכול להיות שנלך עם משקפי גוגל והסביבה המרחבית סביבנו תהיה אינטרנטית. נדמה מרחבים דרך תלת ממד. שיווק יהיה חלק מהימצאות במרחב הפיזי, באמצעות משקפיים שמציגים פרסום ממוקד.
בנוסף, אי-קומרס יהיה נתח גדול מאד בשיווק, כמעט ולא יהיה עסק בלעדיו.
מה שעשתה הקורונה זה לייצר תפיסות עולם מסוימת, ולא נחזור לימים שלפני הקורונה. לא נפעל כמו בתקופה שבה לא הייתה ברירה מלבד הדיגיטל, אבל תהיה טרנספורמציה דיגיטלית.
המון קולגות שאני מעריך ומכבד דיברו על טרנספורמציה דיגיטלית וחברות החליטו לבצע טרנספורמציה דיגיטלית ארגונית. לקח לאנשים ולחברות שנים לבנות אתר סחר אלקטרוני, וברגע שהקורונה נכנסה לחיינו הבנייה האיצה והתרחשה תוך שבוע. לפי מחקרים הכפלנו את הקצב פי חמישה ביחס לשדרה, לא נוכל לחזור אחורה. פעם כל הפגישות היו פגישות פיזיות, והיום את רוב הפגישות אנחנו מנהלים דרך הזום. מעכשיו והלאה העולם יותר דיגיטלי מכל היבט. אמנם אנשים ימשיכו ללכת לעבודה ולפגישות פיזיות אבל לא באותה תדירות או באותו סגנון. שירות לקוחות, למשל, היה חייב להשתפר ולהפוך לדיגיטלי. לאחר הקורונה אי אפשר לחזור אחורה מבחינת האיכות.
ללמוד ולהתנסות כמה שיותר. פשוט להתנסות כמה שיותר ולקחת כמה שיותר סיכונים. ככל שהאתגר והסיכון גדולים יותר, כך גם הסיכוי להצלחה. לא לפחד ליפול, ליפול ולקום וחוזר חלילה. כל עוד רוצים לעסוק בשיווק דיגיטלי או שיווק בכלל, ללכת אחרי מה שאוהבים, תוכן, אסטרטגיה, עיצוב או כל תחום אחר. אני ממליץ פשוט לנסות למצוא את הזווית המעניינת ביותר וללכת עד הסוף.
*
לסיכום, שיווק דיגיטלי הוא עולם ומלואו ותחום שלא משעמם בו אף פעם. רשתות חברתיות נכנסות, רשתות חברתיות מפנות את מקומן, אבל דבר אחד בטוח – כל עוד יש אהבת אמת לתוכן ומוטיבציה ללמוד, הדרך לקריירה ארוכה ואיכותית סלולה.