MY FAMILY
THE BETA ISRAEL CURRICULUM
Teachers should now tell the students:
Here, teachers should give their students a copy of the text below to read. Once students have read the text, teachers should ask their students specific questions about the text and/or explain its meaning:
It would be valuable for teachers to use a map to demonstrate the distance of travel between the Land of Israel and the Land of Cush (Ethiopia).
Sefer Eldad HaDani – Story 2 | ספר אלדד הדני – סיפור ב |
We have a tradition, passed down person to person, that we are the children of Dan – meaning we were initially in the Land of Israel and dwelt in tents and there was no greater warrior tribe among all the tribes of Israel than us. And when Yeravam Ben Nevat, who caused Israel to sin… made two golden calves, the kingdom of the House of David was divided. The tribes said: “Let’s rise up and fight against Rechavam…” but they said to him, “Why should we fight with our brothers…?” At that moment the elders of Israel said: “There is no stronger tribe among the tribes of Israel than Shevet Dan.” Immediately, they said to the children of Dan “Get up and fight with the children of Yehuda.” They said to him: “By our lives!… We will not fight against our brothers or spill their blood…” | ויש לנו קבלה איש מפי איש שאנחנו בני דן היינו בתחלה בארץ ישראל יושבי אהלים, ולא היה בכל שבטי ישראל בעלי מלחמה גבורי חיל כמונו. וכשעמד עליהם ירבעם בן נבט שהחטיא את ישראל ועשה שני עגלי זהב נחלקה מלכות בית דוד ונקבצו. השבטים אמרו: קומו והלחמו עם רחבעם ועם ירושלם, אמרו לו למה אנחנו נלחמים עם אחינו ועם בן אדונינו דוד מלך ישראל ויהודה, חלילה וחלילה! באותה שעה אמרו זקני ישראל: אין לך בכל שבטי ישראל כמו שבט דן גבורים. מיד אמרו לבני דן קומו והלחמו עם בני יהודה. אמרו לו בחיי ראש דן אבינו אין אנו עושין מלחמה עם אחינו ולא נשפוך דמם. |
Sefer Eldad HaDani – Story 2 | ספר אלדד הדני – סיפור ב |
They considered their options and they decided to go to Egypt… When the Egyptians saw them and were fearful of them, they decided to pass through the country to the Pishon river where they hoped to find harmony. When they arrived in the land of Cush and found a good and bountiful land…the children of Dan could not resist settling there. | מיד נטלו בני דן חרבות ורמחים וקשתות ונתנו עצמם למות לילך מארץ ישראל, כי ראינו שאין לעמוד. נלך מעתה ונמצא לנו מנוחה ומקום, ואם נמתין עד לסוף יוליכו אותנו. ונתנו לב ונתיעצנו לבא מצרים להחריבה ולהרוג כל יושביה. אמרו לנו נשיאינו והלא כתיב לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם )שמות י״ד( ואיך תצליחו? אמרו נלך על אדום או עמון ומואב להשמידם ונשב במקומם. אמרו נשיאינו כתוב בתורה שהקב״ה מנע את ישראל מעבור בגבולם. לסוף נתנו עצה לילך למצרים ולא על הדרך שהלכו אבותינו וגם לא להחריבה אלא כדי לעבור לנהר פישון (נילוס) לארץ כוש. ויהי כי הקרבנו למצרים ויקחו רעדה כל מצרים וישלחו אלינו אם למלחמה ואם לשלום? ונאמר להם לשלום! נעבור בארצכם לנהר פישון, כי שם נמצא מקום מנוחה. ויהי כי לא האמינו ויעמדו על משמרתם כל מצרים עד שעברנו ארצם והגענו לארץ כוש, ומצאנו אותה ארץ טובה ושמנה, ובה שדות וכרמים גנות ופרדסים. ולא מנעו לבני דן לשבת עמהם כי בחזקה לקחו את הארץ. |
Teachers should then ask their students:
Do you think people in Kairouan believed Eldad when said he came from one of the Ten Lost Tribes?9
Students will likely be divided on this issue, with some saying “yes” and some saying “no.” If asked in digital classrooms, it would be worthwhile to pose a survey. Let the students explain their answers, bringing into contemporary context if possible. Then tell them that a large group of Ethiopian Jews living in Israel believe, for the most part, that they are the descendants of the Tribe of Dan, just like Eldad HaDani. These Jews are called the Beta Israel, and most were brought to Israel in the 1980s and 1990s.
At this point, we recommend that teachers show their students videos about Operation Moses (1984) Operation Solomon (1991).10
9 As noted by Rabbi Sharon Shalom in From Sinai to Ethiopia, (Gefen Publishing House, 2016), p. 63: “Rabbi Zemach Gaon accepts ha-Dani’s statements in principle and considers him a member of the tribes of Israel who preserve the ancient tradition of the Oral Torah. But most people do not believe HaDani’s stories and consider him a fraud. Regardless of the truth of his statements, they ignite the hopes of many Jews, who believe that the tribes of Israel have been found. His story has more significant influence in the fifteenth and sixteenth centuries, when other rumors and evidence of Jews in Ethiopia appear. At that time, Eldad HaDani’s assertions serve as an inspiration for the search for the tribes of Israel and their kingdom.”
10 For a video about Operation Moses, see https://youtu. be/5G6f0ztdoCk; for a video about Operation Solomon, see https://youtu.be/DJIQlQsMeUA It should be noted that these operations will be discussed in-depth in Unit 8.