ראש ההתמחות: מאסטרו ירון גוטפריד
המסלול נועד למוסיקאים המבקשים להתמחות בתחומי היצירה. במהלך הלימודים, הסטודנטים זוכים להתנסות מעמיקה ורחבה במגוון רחב של סגנונות.
במסגרת הלימודים בשנים א’ ו-ב’, ילמדו קורסי הליבה, ובהם תאוריה, הרמוניה, קונטרפונקט, שיעורי פסנתר, תולדות המוסיקה, פיתוח שמיעה ועוד. החל מהשנה השנייה ובעיקר בשנים השלישית והרביעית, ילמדו קורסים שונים בהלחנה קלאסית, הלחנה למדיה (טלוויזיה, סרטים), הלחנה לתיאטרון, עיבוד אמנותי, עיבוד בסגנונות, תזמור סימפוני, ניצוח על תזמורת, קורסים טכנולוגים הכוללים עבודה עם תוכנות באולפן, הלחנה למשחקי מחשב וכתיבת ג’ינגלים, בנוסף גם, שעורים פרטיים בהלחנה.
בתום הלימודים בוגר המסלול יוצא עם תיק עבודות מרשים ותואר .B.Mus עם התמחות בהלחנה ועיבוד למסך ולבמה ומוכן לחיים כמוסיקאי מקצועי.
על הסטודנט להגיש בסוף שנה א’, בין 2-3 יצירות מקוריות אמנותיות (מתוכן אחת צריכה להיות יצירה לפסנתר).
ניתן להגיש גם עיבוד להרכב / שיר מקורי / קיו לסרט.
את היצירה המקורית יש להגיש בתווים + דמו אודיו, כניסה למסלול לאחר בדיקת העבודות וראיון אישי עם ראש המסלול.
הקורסים המפורטים הם ברמה גבוהה וייעודיים לתלמידי ההתמחות.
תלמידי בית הספר למוסיקה, שאינם במסלול ומעוניינים להירשם לקורסים אלה, יוכלו לעשות כן בכפוף לתנאי קדם, מקום פנוי וראיון אישי עם ראש המסלול או באישורו.
מרצים: ירון גוטפריד, ד”ר אלכס וסרמן, רפי קדישזון
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
הקורס יתמקד ביסודות ההלחנה הקלאסית. באמצעות ניתוח יצירות ותרגול נלמד מושגים, נחקור שינויים באיכויות הצליל על ציר הזמן, מצלולים ויסודות צורניים ומרקמים בקומפוזיציה מופשטת. שיטות הלחנה וטכניקות של פיתוח מוטיב ובניית מבנים מוסיקאליים, תרגול וניתוח מלודיות והרמוניות, עידוד יצירה מקורית, הלחנה לפי צורות פשוטות ובהמשך לפי צורת קלאסיות הנובעות מהן: רונדו, פאסקליה, מינואט, וריאציות, מוסיקה תוכניתית ועוד.
מרצה: אלין גבאי
משך הקורס: סמסטריאלי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 2
קורס תאורטי, העוסק בניתוח והכרת מבנים מרכזיים בעולם המוסיקה הקלאסית. מהסוויטות הבארוקיות דרך מבנים כמינואט, סקרצו, רונדו, נושא ווריאציות, פאסקליה, מבנה סונטה, רונדו סונטה ועוד.
מרצה: יוסי בן-נון
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
הקורס יעסוק בכתיבת מוסיקה לתיאטרון, שאיננו תיאטרון מוסיקלי (זה שאינו מחזמר או מחזה המבוסס על אסופת שירים של אומן מסוים).
הנושאים העיקרים שילמדו ויתורגלו, הם כתיבת שירים מקוריים במחזה, במידה והם חלק אינטגרלי מהסיפור, כתיבת מוטיבים, מוסיקת מעברים, מוסיקה שמלווה דיאלוגים ומוסיקה פונקציונלית, שמטרתה למקם את הצופה בתקופה מסוימת, באזור מסוים, באסוציאציות מסוימות וכדומה.
בין נושאי הלימוד: מלחין התיאטרון כפסיכולוג, איך לקרוא מחזה, בחירת הממדים בשיתוף פעולה עם חזון הבימאי, בחירת שפה, תזמור לבמה (בין אם ההצגה מוקלטת כפס קול ובין אם היא מנוגנת בצורה חיה), זהירות מהכפלה של הקיים, מינון כמות המוסיקה, עבודה עם מוטיב ראשי, כתיבת מוסיקת מעבר בין סצנה לסצנה, מוסיקה תחת דיאלוג, המלחין כמייצר פוקוס, יחסי עבודה עם במאי, ביקור בחזרה ועוד.
לצפייה במופע הסיום של הקורס.
מרצה: דניאל יחזקאלי
משך הקורס: סמסטריאלי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 2
תהליך ההלחנה לתמונה מצריך כישורים שונים, להם אנו נדרשים כאנשי מקצוע. על המוסיקה לשרת רגשית את המתרחש, לקלוע מבחינת תזמון לרגעים משמעותיים, כל זאת תוך שהביצוע נשמע מרגש וטבעי. אפילו בהפקות הגדולות ביותר בהוליווד נדרשים המלחינים ביצירת הדמיה משכנעת של ביצוע תזמורתי אקוסטי, מה שמעלה את רמת המורכבות בעשייה המקצועית שלנו.
הקורס עוסק בטכניקות שונות להלחנה בסנכרון עם וידאו, בטכניקות ליצירת ביצוע תזמורתי-ריאליסטי (״מוק-אפ״) בתוכנת העריכה, בשיקולי סאונד ומיקס בעת שילוב כלים חיים בפסקול, ואף בשימוש בעיצוב סאונד ככלי הלחנתי בעת הלחנה למדיה.
מרצה: דניאל יחזקאלי
משך הקורס: סמסטריאלי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 2
עולם המשחקים והאפליקציות מביא עמו מגוון עצום של גוונים מוזיקליים, מפסקולים מבוססי סינתיסייזר ועד הפקות תזמורתיות עצומות. תעשיית המשחקים הפכה לאחד מהכוחות הכלכליים המשמעותיים בעולם התרבות, האמנות והבידור – הכישורים הנדרשים ממלחינים ומלחינות בתחום צמחו בהתאם.
קורס זה עוסק בהיבטים המייחדים את פס-הקול של המשחקים ואת מלאכת ההלחנה עבור המדיום.
הקורס סוקר את ההיסטוריה של המוסיקה בתחום, את השיקולים האומנותיים הייחודיים, ואת הטכניקות בהן משתמשים בתהליך ההלחנה כדי ליצור חוויה אינטראקטיבית יוצאת דופן.
מרצה: דניאל יחזקאלי
משך הקורס: סמסטריאלי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 2
ישנו אתגר מובנה ביצירת פסקול שמגיב להחלטות שאין ביכולתנו לתכנן. בהלחנת פסקול לסרט, נוכל לבטוח בכך שסצנה תתחיל תמיד באותה השנייה ובאותו הפריים בכל הקרנה. לעומת זאת במשחקים ישנו אלמנט של אי-ודאות בנוגע לרגע שבו בוחרים השחקנים לקדם את המתרחש. בנוסף לכך במרבית המשחקים כיום מלחין נדרש למלא מספר תפקידים בחטיבת השמע. עיצוב סאונד והטמעת המוסיקה הם חלק מן הכישורים שמלחינים נדרשים להציג בעת הצטרפות לעבודה על משחק.
בקורס נדון בטכניקות הלחנה מתקדמות (המאפשרות למלחין ליצור מערכת מוסיקלית שמגיבה בזמן אמת להחלטות השחקן), בתהליכי הטמעת הפסקול במשחק, ובכלים מעשיים לעיצוב סאונד עבור משחקים ואפליקציות.
מרצים: ד”ר אלכס וסרמן, יוסף ברדנשווילי, ירון גוטפריד, רפי קדישזון, יוסי בן נון
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 0.5
נקודות אקדמיות: 2 בשנה
שיעור אישי בהלחנה, תוך התמקדות ביצירתו של התלמיד, פיתוח רעיונות, מתן תרגילים ומטלות התואמים את רמתו וסגנונו לקראת הגשת הפורטפוליו (תיק עבודות).
מרצה: דורון סלומון
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
היכרות פרטנית עם קבוצות הכלים השונות בתזמורת (מיתרים, נשיפה מעץ, נשיפה ממתכת, כלי הקשה), מאפייניהם, מנעדיהם, והתפתחותם ההיסטורית.
נלמד כתיבה נכונה לכלים בהתאם ליתרונות ולמגבלות המאפיינים אותם, היכרות עם רפרטואר תזמורתי נרחב המשקף שימוש נכון בכלים השונים.
הקורס ילווה בהדגמות של הכלים המרכזיים השונים מקבוצות הכלים, על ידי נגנים מקצועיים וכן בכתיבת תרגילים.
בסוף כל סמסטר יכתבו הסטודנטים תזמור להרכב על פי ההנחיות, אשר יבוצע על ידי הרכב נגנים.
לצפייה בעבודה מהקורס – עיבוד לרביעיית מיתרים.
לצפייה בעבודה מהקורס – עיבוד לרביעיית כלי נשיפה.
מרצים: ירון גוטפריד
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
הכרת סגנונות התזמור של המאות ה-18 וה-19 והתפתחות התזמורת הסימפונית. תיבחנה יצירות תזמורתיות של מוצארט, מנדלסון, צ’ייקובסקי, רימסקי קורסקוב, מאהלר, דביוסי, ראוול, סטרווינסקי ואחרים.
הקורס מתמקד בטכניקות תזמור שונות, הכפלות, יוניסונים, טקסטורות, חיבור בין חטיבות שונות בתזמורת, שימוש בתזמורת כליווי לקול או סולן. יצירת אפקטים תזמוריים ושימוש בטכניקות נגינה שונות בכלים. יושם דגש על כתיבה יצירתית והקפדה על רמה גבוה של הרמוניה, פוליפוניה והולכת קולות.
עבודות התלמידים תבוצענה על ידי תזמורת מקצועית.
שאנסונים בעיבודי סטודנטים – הסינפונייטה הישראלית באר שבע.
שאנסונים בעיבודי סטודנטים – התזמורת הסימפונית חיפה.
מרצה: ירון גוטפריד
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
טכניקות לכתיבת עיבוד אמנותי, מה הן המטרות והאפשרויות העומדות בפני המעבד, ההחלטות שעליו לקבל, נלמד כיצד לעבוד עם מוטיב מוסיקלי קיים ולתת לו משמעויות שונות ליצירת יצירה בעלת זהות חדשה.
במהלך הקורס נבחן שיטות שונות בעיבוד ודרכים לפיתוח רעיונות (צבעי הרמוניות חלופית, מקצבים חדשים, קונטרפונקט וניגודים, בניית מבנים וצורות מוסיקאליות וכו’), תוך שימת דגש על רעיונות התלמידים ועל חשיבה יצירתית ואישית. ננתח עיבודים נבחרים ויצירות רלוונטיות תוך התייחסות למוסיקה לתיאטרון, לקולנוע, לעיבוד ווקאלי ולשילובים בין סגנונות מנוגדים.
דגש מיוחד יושם על המימד התזמורתי וכיצד ליישם את הרעיונות בתזמור נכון. כתיבה ועבודה מעשית הם חלק מרכזי בקורס.
בסיום כל סמסטר תבוצענה עבודות סטודנטים על ידי הרכבים / תזמורת מקצועית.
ערב גאלה בעיבודי הסטודנטים.
מרצה: ירון גוטפריד
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
קורס המתמקד בכתיבת עיבודים (תוך דגש על כתיבה סימפונית) בסגנונות ממחוזות שונים בעולם, תוך ניתוח והכרת המאפיינים העממיים העיקריים: המקצבים, ההרמוניות, המצלולים, הכלים האופייניים, השפעות השפה, סגנונות השירה, תתי הז’אנרים בכל סגנון וכו’.
בין הסגנונות שיילמדו בקורס: המוסיקה הברזילאית, מוסיקה אמריקאית, מוסיקה ארגנטינאית וטנגו, מוסיקה אירית, מוסיקה ספרדית, צרפתית ורוסית.
כמו כן, יושם דגש גם על כתיבה מתקדמת המשלבת בין Rhythm Section וכתיבה תזמורתית.
במהלך הקורס יכתבו התלמידים עבודות מעשיות, שיבוצעו על ידי תזמורות / הרכבים.
שאנסונים בעיבודי סטודנטים – הסינפונייטה הישראלית באר שבע.
שאנסונים בעיבודי סטודנטים – התזמורת הסימפונית חיפה.
מרצה: יואב שמש
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
הקניית כלים לכתיבת מוסיקה, המיועדת ללוות יצירה ויזואלית (סרט, תכנית טלוויזיה, מיצב וכיוצא בזה).
הקורס יוקדש לדרכי הלחנה ועיצוב פס הקול, לימוד ויישום של כתיבה ל”קליק” וכתיבה ל”שעון סטודיו”.התלמידים יתנסו בתרגילי הלחנה לסוגי תמונה לסגנונות שונים.
בסמסטר השני, יתמקדו תלמידי הקורס בעבודה על הנושא הקונקרטי שייבחר לעבודת הגמר וזאת בשיתוף פעולה עם יוצר/י היצירה הוויזואלית עבורה נכתבה המוסיקה.
הסטודנטים יתבקשו להלחין מוסיקה מתוזמנת לתמונה להרכב סימפוני משולבת עם פסקול במחשב. עבודת הגמר תבוצע ותוקלט באולפן ההקלטות.
מרצה:
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 1
נקודות אקדמיות: 2
הקורס יעסוק במיומנות קריאת הפרטיטורה ונגינתה בפסנתר, הן מן ההיבט המוסיקלי – הבנה “לעומק” של היצירה, הן מההיבט הטכני – שליטה בקריאת כלי תזמורת המנוגנים בטרנספוזיציה ובמפתחות דו.
הקורס ילווה בדוגמאות של יצירות מופת מהבארוק עד המאה העשרים, תוך סקירה של התפתחות הכתיבה התזמורתית. יינתנו מטלות לאורך הקורס ומבחן בסוף השנה.
מרצה: ירון גוטפריד
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
קורס מעשי, המתמקד באמנות הניצוח ומקנה לתלמידים טכניקת ניצוח בסיסית, שיטות עבודה עם נגנים מקצועיים, מונחים מוסיקאליים וראייה מוסיקאלית רחבה.
הלימוד יתבצע בעיקר דרך עבודה על יצירות מופת מהרפרטואר הקלאסי ותחילת הרומנטיקה (מוצארט, בטהובן, מנדלסון).
במהלך הקורס יינתן גם רקע היסטורי וסקירה על המנצחים הגדולים וסגנונם.
התלמידים יעבדו עם הרכב של שני פסנתרנים ובסוף שנה ינצחו על הרכב נגנים מקצועי.
שאנסונים בעיבודי סטודנטים – הסינפונייטה הישראלית באר שבע.
שאנסונים בעיבודי סטודנטים – התזמורת הסימפונית חיפה.
מרצה: ירון גוטפריד
משך הקורס: סמסטריאלי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 2
העמקה ופיתוח הטכניקות בניצוח ועבודה על שפת הגוף. עבודה אישית (במסגרת קבוצתית) עם כל תלמיד בהתאם ליכולותיו ופיתוח יכולת האינטרפרטציה ויכולת ההבעה מוסיקאלית.
הרפרטואר יכלול יצירות סימפוניות מורכבות מהתקופה הרומנטיות, (בטהובן, מנדלסון, ברהמס, צ’ייקובסקי) פתיחות תזמורתיות (בטהובן, רוסיני, מנדלסון) מורכבות ומגוונות ויצירות מתחילת המאה ה-20 והלאה (ראוול, קופלנד, ברטוק).
התלמידים יעבדו עם הרכב של שני פסנתרנים ובסוף הקורס ינצחו על הרכב נגנים מקצועי.
קורס ניצוח סימפוני – מפגש סיום עם התזמורת הסימפונית חיפה.
מרצה: ד”ר נדב לב
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
המאה העשרים התאפיינה בשבירת התפיסה ההרמונית הפונקציונאלית, באמצעות שימוש בהרמוניה מודאלית, בהרמוניות “משוטטות”, בכרומטיקה עשירה, באקורדים כבצבעים, בפולי-טונאליות (הופעתם של סולמות שונים בקולות שונים), א-טונליות (מוסיקה ללא מרכז טונאלי כלל, שיטת הלחנה המכונה “מוסיקת שנים עשר הטונים”), סריאליזם, מוסיקה רפטיטיבית, מינימליזם, נאו-קלאסיקה, מוסיקה קונקרטית (צלילים מחיי היום-יום ועוד), מוסיקה אלקטרו-אקוסטית, מוסיקה אלקטרונית, ג’אז, כתיבה מרובה לכלי הקשה ועוד.
לצד החיפושים אחר טונליות חדשה, קיימים במאה העשרים חיפושים אחר מבנים (מבנה של “מובייל”, מבנה סימטרי), מצלולים וצורות חדשות או מחודשות, הרכבים חדשים (יצירה ל-13 כלי הקשה, יצירות אלקטרוניות בשילוב הרכבים אקוסטיים) ושימושים בקול האנושי בדרכים חדשות.
בכל אלא נעסוק בקורס, תוך כדי שמיעת דוגמאות וניתוח של יצירות מפרי עטם של מלחינים נבחרים (שנברג, דביוסי, ראוול, סטרווינסקי, ברטוק, וארז, רייך, בריו, פארט, קורטג ועוד).
סדרת מפגשים קבועים עם מלחינים מובילים אורחים מהארץ ומחו”ל.
מטרת הפורום, היא לחשוף בפני הסטודנטים את מיטב המלחינים בעלי קריירות מצליחות למפגשים בהם תתאפשר הצצה לעולמם האמנותי, עבודותיהם, שיטות ההלחנה ומקורות ההשראה שמובילה כל אחד מהם, זאת באמצעות שיחה, הדגמות והכוונה. הפורום יתקיים מספר מפגשים בשנה. המפגשים יפורסמו מראש.
עבור תלמידי ההתמחות הנוכחות בפורום היא חובה.
שליחת טופס זה, מהווה הסכמה לקבלת חומר פרסומי מבית הספר למוסיקה, הקריה האקדמית אונו.
שליחת טופס זה, מהווה הסכמה לקבלת חומר פרסומי מבית הספר למוסיקה, הקריה האקדמית אונו.